0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag är inte jättehaj på dessa modeller, men brukar vara samma princip; men det känns spontant som att:-Kompressorn ger husvärme utan elpatron?-Elpatronen som sitter inne i "varmvattenslingan"(?) värmer varmvattnet, men kompressorn gör det ej?-> Låter som växelventilproblem...? Kanske prova Norsk-resetta hela skiten, och göra värmepumpen strömlös i 10 minuter, så allt nollas/ändlägen hittas?Eller i samband med strömlösheten, motionera/kontrollera växelventilen?
Vi har väldigt lite att gå på. Du kan väl av ljudet att döma lyssna ifall kompressorn fungerar. HP/MS larm med motorskydd kommer när en fas saknas. Så det är normalt att motorskyddet behöver återställas, ifall det inte står i auto-läge. Men det som även kan hända är att när säkringen gick, uppstår gnista, som mjukstartenheter är känsliga för och går sönder. Om du har mjukstartenhet, kan det vara den som gör att en kompressor ej startar. Men vi behöver veta ifall kompressor fungerar, eller kör du på bara elpatron.
Jag har svårt att se att det finns något som skiljer i elschemat mellan kompressordrift vid värme och varmvattenproduktion.Driftskontaktor, motorskydd och mjukstart är allt som jag kan se.Kan det möjligen finnas två olika små reläer på reläkortet, ett för varmvatten, och ett för värme?Det borde göra det, då man kan ställa värmepumpen i läge "Endast varmvatten". (Det skulle i så fall deaktivera något relä som startar kompressorn för värme)Om ett sådant finns, så borde det finnas ett annat relä som aktiveras för varmvatten, som då möjligen inte fungerar.Någon annan som är bättre än mig på att tolka scheman?Jag skulle nog prova öppna värmepumpen och knacka på de små reläerna på reläkortet för att se om det gör någon skillnad.Kanske också en koll på kretskortet så att det inte svetsat i någon lödning och blivit glapp.