Sommaren är här! Hurra! Fast det är klart, har man sovrummet i österläge som jag så blir det ju förbaskat varmt. Därmed har jag börjat fundera på att försöka motverka sommarens värme (åtminstone innomhus).
Började först forska i ämnet för ett par dagar sedan, så ni får ursäkta om jag är helt ute och reser i vissa av mina resonemang. Om ni ser i mina antaganden att jag är helt vilse så tveka inte med att korrigera mig!
Först och främst så blir jag inte klok på om jag ska ha en airconditioner, eller en luft/luftvärmepump. Som jag ser det så är en airconditioner ett stort skåp som alltid kommer att vara i vägen, medans en värmepump är en slim liten pryl man hänger upp på väggen där den aldrig kommer att vara ivägen. Nåväl, det tillkommer ju en utomhusmodul också, men den är inte lika mycket ivägen. Oavsett vilket jag väljer så tycks jag behöva ta hål i väggen, så där känns det som det kan kvitta.
Priset spelar ju såklart in en del, en AC verkar bra mycket billigare än en värmepump, även om det verkar finnas hyffsat billiga on-off värmepumpar. Och det leder mig in på diskussionen om ljudnivåer. Det finns säkert en massa trådar här om skillnaden mellan on-off och inverters, men som jag har förstått det så är en stor skillnad hur pass mycket väsen utomhusdelen för (eller?). Jag var på El-Giganten och kikade på deras billigaste AC (2.995:-), men den väsnades ju något helt förskräckligt! Då lägger jag hellre lite mer pengar på en tystare värmepump, men AC:n de hade där kanske inte är representativ för sitt slag rent allmänt?
Tillbaka till grundfrågan, vad är lämpligast i en lägenhet i ett tättbefolkat område? Stör jag mina grannar med en värmepump om jag har utomhusdelen på min balkong? Jag bor på 5:e våningen i ett 11-våningshus, och jag har dessutom grannar både till höger och vänster om mig, så ur ett "inte-störa-grannen"-perspektiv så är det så komplicerat det bara kan bli.
Sist kan jag ju nämna att den värmepump som jag fått upp ögonen för och som verkar billig i pris är Carrier Allegro 42HQE012N.
Så, är jag helt förvirrad som vill installera en värmepump endast för att kyla min lägenhet (som för övrigt är 60m2, men jag är egentligen mest ute efter att kyla sovrummet på 12m2), eller har ni några andra förslag/kommentarer? Finns det förresten några bestämmelser för om man ens får lov att ha en värmepumpsutomhusmodul (wow, 22 bokstäver!) på en lägenhetsbalkong i en bostadsrätt?
Och förresten, det är av anledningen att bostadsrättsföreningen står för uppvärmningskostnaderna som jag inte behöver använda värmepumpen för uppvärmning.
Ser fram emot förslag och korrigeringar!