Hej!
Finns någon här som kan ge lite mer information? Jag tycker värdena från vissa givare ser skumma ut. 10 år gammal maskin.
Pumpen larmar i perioder om kortslutning på givare t11 sedan någon månad tillbaka, verkar bli så när temperaturen går över 70 grader. Korrekt beteende enligt installationsmanualen. Den varierar mellan 20-70 grader. T10 ligger på 4-6 grader. Ledningarna till brunnen är iskalla.
Köldbärare ska väl aldrig kunna nå dessa temperaturer? Har min maskin fått fnatt? Kan styrsystemet hamna i konstiga lägen och rapportera galna givarvärden? Att bryta strömmen en halvtimme ger inget ändrat beteende. Funderar på att testa fabriksåterställning.
Har rengjort filtren och fyllt expansionskärlet för brine från halvfullt till fullt utan resultat. Tappvatten och golvvärme verkar fungera bra. Jag har låtit montera en värmeväxlare på ledningen till brunnen för att mata en vattenburen luftkonditionering, funkar prima, ger gratis drift och värmer brunnen. Så det verkar finnas flöde där.
Visst kan jag ringa efter service men det är skojigare om man kan lösa det själv. Jobbar som elektronikkonstruktör så jag kan nog felsöka bara jag vet var man ska börja

Någon som kan ge en ledtråd?
*Vinterdrift*
*Varmvattenbehov*
---------------------------------------
Värmepump 1 På
Tillskott Av
T2 Ute -10.8°C
Varmvattendrift Komfort
T3 Varmvatten 55.9°C
Krets 1
Värmekurva 26.5/35.4
T1 Framledning 26.5°C