0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jodu, det där kräver sin man att gå igenom.Rent generellt känns det väl vettigt, det jag oroar mig en aning för är mögel och annan skit som kommer ackumuleras i de där rören om man inte tänkt värmeväxla den energi man tar upp från marken i ett mindre aggregat som kan underhållas, och ska man börja ha för många fläktar, aggregat och värmeväxlare så stiger kostnaderna snabbt.Man kan ju tänka sig hur mycket fukt som kommer fälla ut i rör kylda av -20 grader kallt luft, som sedan plötsligt får en +5 grader varm luft som är fuktmättad, t.ex. som ett väderslag som väntar oss på Lördag, alltså från -15 nattetid i veckan, till +5 grader på lördag.Vad skriver de om den problematiken?
Nu har jag läst igenom hela rapporten och det är väl egentligen inga konstigheter? Man kan spara energi genom att förvärma/förkyla tilluften i markrör.Men jag får inte heller riktigt ihop logiken i den här bilden. Under värmesäsong kommer man ju att kyla frånluften innan värmepumpen, vilket ger sämre verkningsgrad. Förhoppningsvis är bilden felritad och luften ska tas in utifrån istället...
Det är för att man måste tänka som en Portulack... "This work showed that EAHE systems can use the undisturbed temperature of the soil at a certain depth, which remains lower than the outdoor air temperature in summer (or during the day) and higher in winter..."På sommaren, i Portugallien, rimligt.På vintern, i Portugallien, också rimligt.Detta är dödsdumt i Sverige, änsålänge, men om 40-4000 år kanske det finns en vits? (.pt är landskoden för Portugal, för er som sov på Internetkunskap A, annars är det nära till hands att tro att det är kemiska beteckningen för Río de la Plata, eller platinum eller vafan det nu var... (jag var too school for cool).
Det blir rejäla fläktar och mycket rördragning för att uppnå full täckning sett till utedelens luftomsättning.Hade varit intressant veta hur pass stor höjning av medeltemperaturen i marken och på luften man eventuellt uppnår vintertid genom "återladdning" av luften man skickar iväg genom markröret.Känns ju spontant som att man bör ha dränering på markröret, kanske gångbart med enklast möjliga dräneringsrör?För det lär ju bli fuktigt och blött under i princip hela året.. och det i sig är ju bra, rent energimässigt.Undra om man får problem med mögelpåväxt på utedelen?