0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det finns en uppfinning som kallas radiator eller element som helt ljudlöst överför värmen från vatten till luften i ett rum.Ett i varje rum räcker om man dimensionerar rätt och om mellanbjälklaget redan är gjutet så borra hål för rören.
Bergvärme med golvvärme och vattenburen fläktkonvektor. Men helst radiatorer i de olika rummen istället för fläktkonvektor så att man kan stänga innerdörrarna.
Har tänkt på det också men det kostar ju en del att göra det helt perfekt.Det är bara en fjällstuga och jag kan aldrig räkna hem en bergvärmeanläggning där.98% av de som har stugor i området har direktel kombinerat med luft-luft med väldigt god ekonomi.Vi ska naturligtvis också ha kamin och elda i när vi är där.Tänkte inte göra detta till ett överdrivet välutrustat åretruntboende utan försöka hålla det lite enkelt.Vet inte hur det blir till slut men.....
Vill du ha det billigaste så är luft/luft det som gäller.Synd att du inte vill kosta på vattenburet i hela huset när du ändå bygger. Nån värmepump som har 2 olika typer av kondensor, en för vatten och en för luft, finns inte.
Hej!Kul med fjällstuga! Då är det ett par år bort innan inflytt antar jag?I en semi-obevakad Långtbortistanfjällstuga:El+LLVP är "fryssäkrare", förutom att man vintertömmer alla vattensystem i stugan/frostskyddar vattenlås/toaletter m.mAnnars måste du även ha frostskydd i det eventuella värmebärarsystemet...och värmepumpens varmvattenberedare och en djävla massa annat stök det medför.El+LLVP är så enkelt och billigt det kan bli. Har svårt att komma på nåt bättre, även teoretiskt faktiskt... möjligen en RTG som värmer hela huset och ger grund-elen, avsett yttre faktorer....men...synd bara att RTG är svåra att få tillstånd till, än heller ha råd med...och lite annat som jag inte nämner här...
Som det är skrivet tidigare så medför vattenburet lite mer problem. Jag pratade med installatören på orten där stugan ska stå och han bekräftade att det finns såna men jag har inte sett nån själv.