Hejsan,
Nyligen beställt en LG 12kW Therma V S Monoblock, ska gå över från elvärme till vattenvärme i en villa.
Får hjälp av en pensionerad VVS-are att installera den, dock har han varit ganska öppen att han har dålig koll på dimensionering - så han lämnade det till mig.
I dagsläget är 3st radiatorer uppsatta, 1 TP22 600x1600, 1 TP22 600x1200 samt ett TP22 500x1000
Behöver ackumulatortank, det ska dock ner i källaren, har en mindre dörr där i dagsläget, 560mm kan gå igenom. Vilken ackumulatortank hade ni rekommenderat? Ser ju helst att den har möjlighet till varmvatten också. Gärna solslinga också så man har möjlighet det till senare. Har hittat en som kan passa, men jag är för dåligt insatt i det hela.
https://www.combiheat.se/ackumulatortankar-oisolerad/rund-oisolerad-ackumulatortank-mu/Tidsplanen är enligt följande:
2025 q1 : Värmepump installeras med ackumulatortank och elementslinga 1.
2026 q2: Gräver ut till en trappa till källaren från utsidan, större dörröppning så att jag kan få in fler tankar om man behöver det.
2026:q4 Kopplar på radiatorer från slinga 2 (6st TP21 600x1000).
2027: Eventuellt solvärme om pengar finns och jag ser lönsamhet med det
Då hela huset är under renovering och man försöker göra det mesta själv så är tidsplanen lagom flexibel, det mesta handlar om pengar och tid.
Hur stort expansionkärl behöver man?
Rörsträcka från monoblock till där jag hade tänkt sätta ack-tank är 1,5m, hur ska man dimensionera dom rören? Lite större för att minimera frysrisken?
Mvh,
Jocke