0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Men fyfan, jag lider med dig. :'(Jag skulle få PSYKBRYT om en LLVP inne i mitt hus flåsar/väser och knäpper lika mycket som Mitsubishi-FH25:an i mitt garage. Men där gör den ingen skada, tack och lov.Det borde finnas en LLVP-databas med allt från COP, styrkor/svagheter, och sådanahär (knäppningar) riktiga "turn-downs".Ja, det borde finnas över alla värmepumpar, men LLVP och LVVP är väl mest jobbiga, följt av FLVP och slutligen "jordskorpevärmepump" (eller vafan samlingsnamnet är, geoenergivärmepump).Rang av känslighet (enligt mig):LLVP (inne OCH ute)LVVP (ute)FLVP (inne, inser dock att en felaktig installation kan driva en till vansinne, men det mesta går att åtgärda).Jordskorpevärmepump(XVP, GVP?).
Vi har nyligen fått en helt ny luftvärmepump installerad av märket Panasonic LZ35TKE. Redan första dagen reagerade vi de knäppande och knakande ljud som kommer från plasten på innerdelen. Framförallt i samband med avfrostning, vilket sker rätt ofta. Ljuden pågår i flera minuter och stundvis väldigt höga knäppande ljud - vilket gör att vi i snart en veckas tid vaknar flera gånger per natt. Vi har lämnat in en reklamation, och fått till svar att de skickar ut en installatör. Om installatören konstaterar att det inte är något fel så får vi stå för kostnaden. Detta gör mig orolig nu då det verkar som att fler har varit med om liknande bekymmer med olika typer av luftvärmepumpar när man googlar på problemet.Vår gamla pump lät ingenting alls, och bekanta till oss som också investerat i nya för några år sedan har inte detta bekymmer. Blir lite orolig att de ska konstatera detta som normalt förekommande, då detta inte alls är vad vi förväntat oss av en investering som denna. Frågan är, ljuden äger oftast rum på natten och tidigt på morgonen. Hur kan installatören bedöma om det är fel på pumpen eller inte - då det kanske inte inträffar då han är hos oss och kollar? Jag har filmat hur den låter och skickat in videon, men vet inte om detta hjälper.Tacksam för tips/råd i hur vi kan hantera detta?Tack!
Är nog brist på/dålig smörjning i ”ormboet” av rör och plastdelar på vänster gavel som gör att det knäpper , demontera höljet och spruta på med smörjmedel som tål kyla och värme.Nu sitter den i ett garage så ork och lust kanske inte är så stor