0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Fick rådet av servicetekniker att konvertera min IVT/ES 480 (installerad -01) från R290 till R134 för en kostnad av 9000:-.Skulle tydligen sättas in kompressor från Danfoss.Har sett en del info om att kompressorerna rasat på IVT 480/490 med R290 rätt ofta.Någon som vet eller har erfarenheter av detta?Ökad/minskad verkningsgrad?Kvalitet på Danfoss kompressorer?Har förresten aldrig sett att pumpen avfrostar och jag tycker mig hålla rätt bra koll på den, kan med stor säkerhet GARANTERA att den inte avfrostar 8-10 ggr per dygn som det står att den skall göra, om den nu inte struntar i att visa det via konrollpanelen då....Någon som vet vad det kan bero på? Kan det ge skador på pumpen på längre sikt?Värmer 150m2 souterrängvilla i umeå, total elförbrukning 20050901-20060601, 20500kw, kör på kurva 5 på pumpen.Tacksam för svar!/Onkel H
Tack för svaren!Hittade denna post:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7673.msg74363#msg74363där KalleT har sänkt fläkthastigheten och därmed såvitt jag kan utläsa fått bättre verkningsgrad.Är detta något som inte är att rekommendera iochmed att den därmed avfrostar? Är det så att man genom att sänka fläkthastigeheten kan tjäna nåra kronor?Jag är medveten om att man bör se till så att det är hyffsad luftgenomströmmning i kåken för att undvika fuktproblem osv. Skulle helst vilja att ett proffs kontrollerade ventiler, luftflöde,inställningar osv......har kastat ut frågor till servicefolk men de verkar ha fullt upp med roligare jobb Nån som vet av nån kunnig VP-tekniker i Umeåområdet?/Onkel H
Hej jag glider ifrån ämnet lite.. jag fick min 480es injusterad i veckan det vart 20liter i badrummet och 15 liter luft i köket, huset ser ut som nedan, pumpen köpte jag beggad från ett hus på 190 kvm då stod fläkten på läge 4 nu så satte jag den på läge 2 servicekillen ändrade inte det men jag tycker att det är lite av finlandsfärja i frånluftsdonen susar som bara, ska jag sänka ett steg till eller ändra på trafon?? vad händer vid dessa ändringar??