0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börje_ Tyvärr så registrerar jag ej sådana värden.
VP är i vanliga fall en "lågförbrukare" när det gäller toppar. Kolla istället allt runt omkring, tex ett kok på spisen med alla plattor på och kanske nått i ugnen, sen vill du kanske ha en kopp kaffe när du lagar mat, då är VP "billig". Har tidigare gått och loggat alla maskiner etc för just detta med topparna och kan starkt rekommendera att inte använda energispar på tex diskmaskin då resten av kvällen är körd då den i flera fall ska hålla på i 4-5h för att tvätta. En tvätt på 40 grader råkade av någon anledning ha högre peak än 60 grader på samma maskin, varför vet jag inte.Vattenkokare kan enkelt ställa till det om det är lite kräm i den. Hårtork, skotork elektrisk golvärme innanför ytterdörr eller på toalett osv.... Ja det finns massor man kan kolla.
Det är just detta jag tycker är så vansinnigt, att vi ska behöva ändra på hela våra liv för att någon byråkrat i EU kommit på att EU:S privatpersoner är det stora problemet i energifrågan då en enda laddstation för lastbilar som används förbrukar upp till 1MW, och en hel "mack" med laddplatser som nyttjas maximalt kan dra flera MW på en gång.Tror knappast att de har effekttariffer, men vad vet jag. Sjukt är vad det är, och fler borde protestera.https://www.dn.se/insandare/svar-effektavgift-ger-chockhojd-elrakning-trots-att-vi-snalar/
I spanien har vi ett abonnemang på 3.3 kW, sen löser det ut någon form av automatsäkring i elskåpet ute i gatan, man får bryta huvudströmbrytaren inne för att återställa.Vi har fått köpa brödrostar, vattenkokare, våffeljärn och spis med låg effekt på elstavarna
Det borde du kunna se i statistiken hos din ellevarantör/nätägare, alltså när du har dina toppar, och sedan kan du gå till värmepumpens statistik och se om det sammanfaller med vv-körningarna, jag tror inte det - det finns så mycket annat i ett hus som drar mer energi, men det borde i alla fall gå få fram.
Jag tycker detta låter smart, mycket smart. Kan tänka mig att detta är kanske den spanska tolkningen av EU's direktiv. Jag söker efter ett speciellt kapitel i EU's direktiv som jag läste för ett par år sedan, där det står att införda reglerna skall vara lätta att förstå och att tillämpa för den vanliga konsumenten. Underförstått, utan att vara tekniknörd eller investera i olika styrprogram skall man kunna sänka sina elräkningar. Ditt spanska exempel uppfyller detta direktiv, köp mindre effektkrävande apparater om du vill klara dig med det billigare 3,3kW -abonnemanget. Ha inte alla apparater igång samtidigt. Lätt att förstå och tillämpa om jag vill reducera min elräkning.