Hej,
Skulle behöva lite hjälp med ”second opinion” av er med kunskap & erfarenhet, efter felsökningen av min värmepump som fick felkod ”UC”.
Vi har en zubadan SHW 112YAA utedel med YM9CR1 innerdel Innerdelen togs i drift april-18 och utedelen december-18.
Teknikern som rekommenderas av Polarpumpen, där värmepumpen köptes, har fyllt i ”kompressorn har skurit” och ”installationsfel” på pappret till försäkringsbolaget.
Han säger att han kopplat ur kompressorn och att felkoden då försvann. Vidare säger han att han mätt mängden köldmedel (något om skulle vara 8bar och var 5?) och sett att det är ”för lite” och därför har den skurit. På kopplingarna som går in i ”innerdelen” säger han att det finns köldmedel på utsidan, därav installationsfel som orsak.Teknikern har bekräftat att ”storlek” på pumpen är rätt för huset så det är inte pga att den gått för mycket/lite enligt honom.
Det har inte varit några larm överhuvudtaget om ”låg nivå av köldmedel” som det borde varit (?) enligt honom och som han förklarar med att det mäts ”temperaturskillnad” och inte ”tryck” för att avgöra mängden gas?
När jag pratar med en annan person som har erfarenhet av andra märken säger han att en kompressor ”typ aldrig går sönder och speciellt inte på under 7år”. Även att det inte går att avgöra om det är för liten mängd gas utan att tömma systemet. (Jag var hemma men såg inte om/att han gjorde det). Den första teknikern säger oxå att man måste byta rören mellan ute- och innedel samt ny gas, något som person 2 säger är onödigt.
På dessa knappt 7 åren har vi dessutom haft två olika rör i innerdelen som det gått hål på och som lagats av rörläggare då det enligt Mitsubishi var efter garantitiden. (Det ena ca 1x1 mm, det andra ca 3x3mm, båda mitt på rören långt från skarvar) Det sista av rören som det gick hål på var som ett ”krater-landskap” invändigt och rörläggaren sa att det var en tidsfråga innan det gått sönder på fler ställen.
Vi har nu då på 7 år haft två vattenläckor och vad som enligt teknikern är en kompressor som ”skurit”, det känns för mig som väldigt mycket ”otur” på 7 år. Är det någon mer med en zubadan som fått läckage ”mitt på” vattenrör inuti innedelen? Eller en kompressor som skurit efter såpass ”kort” användning?
Vad tycker ni, borde jag ta hem ytterligare en tekniker för officiell felsökning eller ska jag nöja mig med slutsatsen ”kompressorn har skurit”, låta honom byta den, hoppas det hjälper och strunta i orsaken?
Och är det vanligt att byta rör & köldmedel efter att en kompressor skurit eller kan/brukar man återanvända dom?
Sorry för mycket text. Jag har lite svårt att veta vad jag ska tro när jag får så totalt skilda åsikter och tänker att någon annan kanske råkat ut för samma och kan rekommendera mig vad jag ska göra.
/Marie