0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur är det med ammunitionen, man kan väl inte tillåtas ha mer än typ 5-10 skott hemma??
"Hur mycket ammunition man får ha i bostaden regleras i formell mening inte, men ofta har siffran 20 kilo cirkulerat från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Viktigt att komma ihåg är att man med 20 kilo menar nettovikten explosiva ämnen. I en hagel- eller kulpatron handlar det med andra ord om krutvikten och tändmassan i tändhatten.För att komma upp i 20 kilo explosiv mängd krävs mer än 300.000 patroner i .22lr eller 13.000 hagelpatroner i kaliber 12 eller mer än 7.000 patroner i .308 Winchester. Mängderna överstiger med råge vad vi kan kalla normal innehavsmängd för en vapenägare."https://svenskjakt.se/jakt-prylar/vapen-skytte/sa-sager-lagen-om-forvaring-av-krut-och-ammunition/
Så 10 döda är inget problem för dig? Hur många ”oskyldiga” (som alltså inte är själva målet) har blivit skjutna av illegala vapen i år?
Om man ser det som mobförråd till försvaret finns ju en logik.I övrigt är det sjukt 😱
Han använde ju inte sin AR15 eller vad de nu heter.
Han hade ingen AR15 men andra halvautomatiska vapen och använde dem. Naturligtvis förespråkar jag att alla halvautomatiska vapen förbjuds, det var ju det jag skrev.Kan du tala om för mig på vilket sätt AR15 ökar tryggheten för jägare jmf annat halvautomatiskt vapen som inte är militäröiknande? Blir inte björnarna tillräckligt skrämda om de inte är kamouflagemålade eller vad är anledningen till att du är så upprörd över att dessa vapen förbjuds?Jaga har man ju klarat av tidigare utan hslvautomatiska vapen. Äka säkerhetsmarginalerna och förläng utbildningen så blir nog jägarna tillräckligt duktiga att klara sig med manuellt laddade vapen.
Det känns sedan ett tag som du mest önskar att gå i polemik med Richard eller i bästa fall tvärsemot!…
Sjukt vet jag inte? Det är väl snarare så att det inte är reglerat över huvud taget (förmodligen för att det aldrig har behövts). Det som är reglerat är som sagt hur stor sammanlagd mängd explosiva varor man får ha hemma.
Sluta vara löjlig och tolka saker så personligt. Mitt första inlägg i den här tråden t.ex. var inte ett dugg riktat till Rickard, utan precis lika mycket till dig. Det var ju sedan Rickard som besvarade mitt oriktade inlägg och då är ju dialogen igång.Jag har inget alls emot Rickard som person, men bortsett från värmepumpar och lite teknik, så har vi ganska olika uppfattning i många frågor. Precis som du och jag har olika uppfattning i många frågor, men då jag känner Rickard så är jag mer intresserad av vad han har att säga. Dig är jag helt enkelt inte speciellt intresserad av så hoppar ofta över vad du skriver.
Härskarteknik är alltid intressant att studera!
Vi får väl måla AR-15 vapnen med regnbågsfärger då, om det är utseendet på vapnet som är avgörande för att det ska förbjudas. Ett vapen av typ AR-15 kan vara avgörande mellan liv och död för en jägare. Jag kan ta ett exempel, det finns flera, om en björn t.ex. blir skadeskjuten och går till angrepp mot jägaren, vilket har hänt i ett flertal fall, så är det viktigt att jägaren snabbt kan skjuta flera skott mot björnen och då är ett vapen av typen AR-15 alldeles utmärkt, ty det behövs ingen mantelrörelse för nästa skott. En mantelrörelse tar lite tid och speciellt i en stressad situation kan det ta längre tid än annars och det är av största vikt att jägaren väldigt snabbt kan skjuta nästa skott och därmed stoppa attacken. Angreppet från björnen kan faktiskt gå oerhört snabbt, vilket det finns exempel på och hela situationen är som sagt oerhört stressande för jägaren.