0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror inte den har några transportsäkringar. Jag har en F1255 med frekvens, så samma egenskaper gäller. Men någonting du skall kontrollera är att de flexibla nätomspunna slangarna som installatören skall använda mellan panna och rör verkligen är använda. Kontrollera dessutom att dessa slangar verkligen hänger i luften, så att de inte ligger på pannans ovanplåt eller på varann. Är det omöjligt att få dem hänga i luften, lägg mjuk plast eller gummi emellan. Själv hade jag mycket ljud av att installatören lät dessa ligga på pannans lock. Alternativt så reklamerar du installationen och ber dem skapa hängande flexibla slangar!Själv hade jag resonans vid ca 20Hz. Jag la in filterfunktionen, så att minfrekvensen för min värmepump är 23Hz, därmed blev det ingen resonans vid min hastighet.
Det är tydligen oklart/klart att det finns olika typer av metallomspunna flexslangar, vissa är diffusionstäta, andra är det ej, vissa lämpas för tappvarmvatten, andra för värmebärare, köldbärare, eller inte alls.
Min s1256-13 går riktigt tyst. När den passerar vissa frekvenser hörs den mer(resonans), men i 95% av tiden går den tyst. Mycket tystare än tidigare IVT490 och lite tystare än F730.
Nu är jag förvånad, jag trodde att man alltid anslöt värmepumpen till husets fasta rör med metallomspunna flexslangar för att minska att kompressorljudet fortplantar sig i huset. Så har jag haft på först min Fighter 1210 och sedan F1255. Det hjälper mycket. Men så läser jag installationsanvisningarna, där nämns inte något om sådan flexslang. Är det min installation som är unik? I alla fall tyckte installatörerna vid byte att det var enkelt att byta från VP typ 1210 till F1255 med lite längre flexslang. Jag har mycket trångt mellan tak på VP och källartak, så det går inte att komma in med pressverktyg. De fyra slangarna är kanske inte den snyggaste lösningen, men det är en snabb och funktionell lösning. Egentligen en perfekt lösning för hemmapulare som vill fixa bytet på egen hand. Innan pannan puttas in på plats, klämmer man på en 90 graders krök och fleslang. i flexslangarnas andra ända är avstängningsventilerna monterade. Jag noterade i alla fall att ifall dessa slangar vilade mot värmepumpens lock, fortplanta sig vibrationerna in i huset, men om jag fick upp de i luften med skumgummikloss under, blev det tyst. Så användning av flexslangar är definitivt en metod att isolera värmepumpens vibrationer från huset rörinstallation.
Hur definierar du ”riktigt tyst”? Nu är jag ju mer inne på att mitt exemplar låter normalt, dvs att det inte är något fel på den, men ändå intressant att jämföra om ljudnivån på min verkligen är ok. Har tex hört vissa jämföra ljudnivån med ett vanligt kylskåp, vilket måste vara ett ganska ljudligt kylskåp i så fall.Vid låg belastning (säg 20-40 hz) så är väl min nu ganska tyst efter att ha dämpat alla reflektioner från stenväggarna i källarrummet. Dock hade jag aldrig kunnat ha den i samma rum som i tex hemmakontoret eller i ett gästrum där gäster tillfälligt ska kunna sova, det brummar helt enkelt för mycket oavsett varvtal. Hade heller inte kunnat ha den under sovrummet i källaren, eftersom ett svagt brummande kan höras genom träbjälklaget i rummet ovanför när den går på för fullt (typ varvtal 70 hz och uppåt).Får väl dock också tillägga att jag är ganska ljudkänslig som person
Nu tror jag att min auktoriserade Nibe installatör he valt något vettigt. Fabrikatet är Heacoflex EPDM-gummi, rostrfritt stål i flätan och -5 till +90C. Och köldbäraren är ansluten på traditionellt sett. Ljudmässigt skulle jag inte vilja vara utan dessa flexibla slangar. De små vibrationer som man kan känna på värmepumpen och dess utgående rör fortplantar sig inte till husets rörinstallation.