Hej på er,
Skulle behöva era råd kring lite data/bilder jag samlat på mig för att förstå om mitt system fungerar som den skall.
Flyttade in i ett hus i närheten utav Helsingborg i September. Kommer tidigare från ett effektivt hus med bergvärme men nu är det luft/vatten som gäller. Har sett elförbrukningen kalla dagar gå upp emot 150kWH när det är runt -7 grader. Radiatorerna i huset var delvis helt avstängda och ventilerna hade fastnat, så har nu öppnat allt på fullt för att kunna skapa en bild av systemet. Huset är 175kvm plus 100kvm uppvärmd källare (6 radiatorer). Huset är byggt 1963 och är tegel/leca/lättbetong.
Jag började för några veckor sedan utläsa elförbrukningen för innerdel samt utedel för att förstå lite mer kring systemet.
Första utfallet på energimätning (runt -1 grader, och fuktigt): Se bilagorna: "Förbrukning ytterdel 1.jpeg" och "Temperaturer 1.jpeg"
Jag gick då ut till VP utedelen och såg att det satt is längst ner i dräneringen, jag tog bort det och gjorde rent. Jag noterade också ytterligare 2 radiatorer inomhus som var igensatta. Så jag öppnade dom på max. Jag återställde också alla värden i värmepumpen.
Nu efter justeringar är utfallet enligt: "Förbrukning ytterdel 1.jpeg", "Förbrukning innerdel 2.jpeg" samt "Temperatur 2.jpeg"
Se även bilden "Ytterdel frost.jpeg" där frosten ser ut att tina upp ojämt.
För det mesta har jag en ganska regelbunden avfrostningscykel, men ibland som ni ser tar den längre tid, tycker ni denna avfrostningscykel ser normal ut?
Imorgon kommer en tekniker förbi och skall titta på systemet. Något ni tycker jag skall vara extra uppmärksam på/be honom titta på?