Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
En LL-vpump på varje våning - erfarenheter?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: En LL-vpump på varje våning - erfarenheter? (läst 1628 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Linus1.0
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Linus1.0
«
skrivet:
07 februari 2025, 10:46:15 »
Citera
Jag har ett ganska stort hus att värma upp som är 1 1/2 plan på 160 kvm plan 1 och 100 kvm plan 2. Jag har en VP på plan 1 ovanför ingångsdörren. Mycket av värmen går upp till plan 2, som jag använder väldigt lite. Jag har inga elradiatorer påslagna på plan 2. Plan 1 måste när det är under noll grader ute, stödvärmas med ett par-tre elradiatorer.
Jag fundering på att köpa en VP till plan 2 dvs driva uppvärmningen med två VP.
Min fundering är följande:
Om den nya VP på plan 2 håller en inomhustemp på 20 grader, kommer värmeströmmen från den gamla VP på plan1 att stanna kvar i större utsträckning på plan 1? Eller kommer värmen från VP1 fortsatt strömma upp till plan 2. Värme stiger ju?
Idag är inomhustempen på plan 2 ca 10 grader så det är ett stort kallras från plan 2 vilket man känner när man går förbi trappen. Om tempen på plan 2 istället är 20-21 grader borde väl detta kallras upphöra och därmed som följd att värmen från den gamla VP på plan 1 sprider sig bättre på plan 1?
Hoppas jag har förklarat tydligt nog. Ställ frågor annars och kom framför allt med synpunkter. Jag är medveten om att två VP kommer att totalt dra mer el, men värmen på plan 2 kommer att höjas från 10 till 20 grader. Men jag kanske slipper att använda elradiatorer på plan 1 å andra sidan?
«
Senast ändrad: 07 februari 2025, 12:47:20 av Linus1.0
»
Loggat
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.
Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.
1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022
ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10418
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: En LL-vpump på varje våning - erfarenheter?
«
Svar #1 skrivet:
07 februari 2025, 10:55:54 »
Citera
Ja bara en LLVP till ett hus på 260 kvm är väldigt, väldigt lite. Måste bli obehagligt kallras om man inte kompletterar med flera el-radiatorer runt om. Kommer absolut att bli bättre med en LLVP per våning och satsa då på relativt kraftfulla modeller som orkar ge mycket värme när det är kallt.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Linus1.0
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Linus1.0
«
Svar #2 skrivet:
07 februari 2025, 12:51:32 »
Citera
Ja, en VP räcker inte till 260 kvm. Å andra sidan använder jag i princip inte plan 2 och håller där bara runt 10-12 grader.
Men tror ni kallraset kan upphöra mer eller mindre helt om temperaturen på plan två är 20-21 grader och det får till följd att värmen från VP1 på plan 1 stannar på plan 1 och klarar uppvärmningen av plan 1 utan elradiatorer?
Loggat
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
07 februari 2025, 13:07:47 »
Citera
Plan 1 är ju stor och det beror också på planlösningen om en LLVP klarar hela ytan även om det är en kraftig modell. Om du har så svalt på övervåningen borde du egentligen bygga för i trapphuset och isolera helt mot övervåningen för att bara hålla underhållsvärme där. Enligt min erfarenhet räcker med att ett par rum står med låg temperatur på övervåningen för att det ska bli kännbart kalldrag i huset när den kalla luften vill rasa nerför trappan mot golvet runt om på undervåningen.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Linus1.0
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Linus1.0
«
Svar #4 skrivet:
07 februari 2025, 13:14:27 »
Citera
Jo jag har tänkt tanken att stänga av i trappen på något sätt. Antingen med skjutdörrar på plan 2 och mot trapphuset/öppningen ner mot plan 1. Eller på ett enklare och billigare sätt med en takskena där jag hänger någon form av draperi som sluter hyfsat tätt.
Å andra sidan får det inte bli för kallt på plan 2 då där finns vattenledningar osv.
Men tror du Josth att kallraset försvinner om jag håller temperaturen på plan 2 på 20-21 och även som följd att värmen från VP på plan 1 stannar på plan 1?
«
Senast ändrad: 07 februari 2025, 13:52:21 av Linus1.0
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
07 februari 2025, 14:04:59 »
Citera
Ja om hela plan 2 blir fullt uppvärmd så slipper man kalldrag från övervåningen men fortfarande är det lite osäkert om nedre LLVP klarar ensam klarar hela bottenvåningen själv.
Loggat
Jisse
Expert på värmepump
Antal inlägg: 669
Karma +1/-2
Värmepump eller värmepumpar?
Jisse
«
Svar #6 skrivet:
07 februari 2025, 19:01:20 »
Citera
Kalldraget bör minska, men värmeförlusterna uppåt ökar förstås, likaså strömförbrukningen.
Loggat
Thompa71
Expert på värmepump
Stad/land: Partille
Antal inlägg: 633
Karma +0/-0
Kön:
Installatör/servicetekniker luft/luft
Thompa71
«
Svar #7 skrivet:
18 mars 2025, 19:48:27 »
Citera
Att hålla en temperatur under 16 grader i ett bebott hus är som att be om att få fuktskador. Mängden fukt som fälls ut när man bor där är flera liter vatten /dygn samt dusch och matlagning som åker upp till de kallaste väggar/tak och kondenserar.
Aldrig under 16 grader i ett bebott hus.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 807
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Zyberdude
EvertL
KVS
Stenben
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info