Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats  (läst 1268 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad optimeraren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Perfektion
Jag vill maxa effektuttaget då jag kör helt utan tillsats och när utetemperaturen går mot 3.5°C eller lägre börjar pumpen få problem att klara hålla värmen.

Så jag tänkte i Flödesinst. Klimatsystem 5.1.1.14 välja:
*egen inst

dT vid DUT:
Så lågt som möjligt för att flödet ska öka, d v s skillnaden mellan start och slut på slingan ska vara så låg som möjligt, så jag tänker ett värde på tex 3.0

DUT °C:
Ett värde där pumpen börjar få problem med att klara hålla värmen med enbart tillsats, i mitt fall 3.5°C

Med de inställningarna blir dT börvärde ändå 4.0°C medan jag hade förväntat mig 3.0°C då det är 5°C ute just nu. Vet inte varför...

Men enligt alla andra trådar jag läst verkar det som att dT hålls låg vid höga utetemperaturer och dT blir högre ju närmare DUT man kommer och till slut uppnår värdet man har ställt in i dT, men borde det inte vara tvärtom att man vill ha så låg dT som möjligt vid lägsta utetemperatur? Är väl så man får ut mest effekt ur pumpen? (utan tillsats, men däremot kanske inte det mest energieffektiva men bättre än att behöva slå på tillsats).
Eller kan någon förklara hur det fungerar exakt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10450
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2025, 15:09:19 »
Varför skulle jag vilja ha liten dT vid t.ex. -20 °C? Då vill jag ha mycket värme och att övre delen av radiatorerna är rejält varma och att de lämnar ifrån sig mycket värme till rummet så radiatorerna blir svalare i nederkant för att fungera optimalt med konvektionsvärme. Normalt räknar man ju dT 10 grader vid DUT.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4834
  • Karma +7/-5
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2025, 20:17:50 »

Kollar man på en 22:a Purmo Compact 600x1200 vid 60/50/21 så ger den 1 182 Watt. Vid 57,5/52,5/21 ger den 1 192 Watt.

Det betyder att 10 stycken 22:or  600x1200 ger 100 Watt extra...om värmepumpen orkar hålla den temperatur som behövs.

För det är ju inte bara att få radiatorerna att ge mer effekt, om det inte finns energi att ge dom den effekten.


Utloggad optimeraren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Perfektion
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2025, 09:58:18 »
Varför skulle jag vilja ha liten dT vid t.ex. -20 °C? Då vill jag ha mycket värme och att övre delen av radiatorerna är rejält varma och att de lämnar ifrån sig mycket värme till rummet så radiatorerna blir svalare i nederkant för att fungera optimalt med konvektionsvärme. Normalt räknar man ju dT 10 grader vid DUT.

Men är det så att högre dT även gör att pumpen försöker göra mer värme? Trodde att dT bara påverkade hur fort vattenpumpen ska snurra runt vattnet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10450
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2025, 10:17:01 »
Är inte kyltekniker men vet bara att dT bör matcha kylmediets egenskaper någorlunda för att det ska vara optimalt. Blir dT väldigt litet så borde det bli problem(?) Minimalt dT kräver ju dessutom en ytterst kraftig cirkulationspump i förhållande till installationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4834
  • Karma +7/-5
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2025, 11:41:22 »
Är inte kyltekniker men vet bara att dT bör matcha kylmediets egenskaper någorlunda för att det ska vara optimalt. Blir dT väldigt litet så borde det bli problem(?) Minimalt dT kräver ju dessutom en ytterst kraftig cirkulationspump i förhållande till installationen.

Värmepumpen försöker ju avge den effekt som radiatorerna avger d.v.s. är kyleffekten på radiatorerna 6 kW så försöker värmepumpen leverera 6 kW, varken mer eller mindre.

Det du tjänar på att hålla ett delta på 5° är att framledningen blir lite lägre, men då blir slitage på ledningar, ev. missljud samt ökad förbrukning på cirkulationspumpen.

Nej, släpp de där tankarna och kör på ett fast flöde typ 0,25 l/s eller vad nu din villa behöver för att hålla ett delta på 8°-10° vid DUT .



Utloggad Christoffer.I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vill du få ut maximalt ur din 750? Satsa då på att minimera avfrostningarna om du inte redan gjort det. De långa avfrostningarna är en katastrof och är en konstruktionsmiss som inte behövs.
Om det inte redan är gjort, flytta upp BT21 så den inte ligger i plaspölen och genererar långa avfrostningar..
Labbandet med cirk.pumpen ska man inte negligera men pumpen brukar sköta det bra med värmebärarpumpen oavsett tycker jag.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2025, 18:27:43 »
Jag vill maxa effektuttaget då jag kör helt utan tillsats och när utetemperaturen går mot 3.5°C eller lägre börjar pumpen få problem att klara hålla värmen.

Så jag tänkte i Flödesinst. Klimatsystem 5.1.1.14 välja:
*egen inst

dT vid DUT:
Så lågt som möjligt för att flödet ska öka, d v s skillnaden mellan start och slut på slingan ska vara så låg som möjligt, så jag tänker ett värde på tex 3.0

DUT °C:
Ett värde där pumpen börjar få problem med att klara hålla värmen med enbart tillsats, i mitt fall 3.5°C

Med de inställningarna blir dT börvärde ändå 4.0°C medan jag hade förväntat mig 3.0°C då det är 5°C ute just nu. Vet inte varför...

Men enligt alla andra trådar jag läst verkar det som att dT hålls låg vid höga utetemperaturer och dT blir högre ju närmare DUT man kommer och till slut uppnår värdet man har ställt in i dT, men borde det inte vara tvärtom att man vill ha så låg dT som möjligt vid lägsta utetemperatur? Är väl så man får ut mest effekt ur pumpen? (utan tillsats, men däremot kanske inte det mest energieffektiva men bättre än att behöva slå på tillsats).
Eller kan någon förklara hur det fungerar exakt?

Hej!

Köldmedium.
Glide.
4 dT.
Optimum.
COP.
Avfrostningsproblem.
Katastrof.
Kausalitet.
Felprogrammering.
Felplacering.
Felkonstruktion.
NIBE.


Frågorna är:

Vad har du för boarea? Ålder på huset? Stad/ort? Radiatorer/golvvärme? Ålder på F750?

Utloggad optimeraren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Perfektion
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2025, 16:52:53 »
Hej!

Köldmedium.
Glide.
4 dT.
Optimum.
COP.
Avfrostningsproblem.
Katastrof.
Kausalitet.
Felprogrammering.
Felplacering.
Felkonstruktion.
NIBE.


Frågorna är:

Vad har du för boarea? Ålder på huset? Stad/ort? Radiatorer/golvvärme? Ålder på F750?

200m², 9 år, Lomma, Golvvärme på båda våningarna, 9 år.
Allt funkar alltså bra ner till 3°C, kallare än det ute så börjar 40 min avfrostningarna och inomhustemperaturen sjunker. Varit så här ända sedan början. Jag vill öka luftfuktigheten så att pumpen kan ta mer värme ur luften som den skickar ut.
Förstår fortfarande inte om ökat dT leder till lägre vattenhastighet eller ökat effektuttag från värmepumpen eller både och.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2813
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2025, 18:17:47 »
ökar du luftfuktigheten får du ändå längre/oftare avfrostningar
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2025, 22:18:59 »
200m², 9 år, Lomma, Golvvärme på båda våningarna, 9 år.
Allt funkar alltså bra ner till 3°C, kallare än det ute så börjar 40 min avfrostningarna och inomhustemperaturen sjunker. Varit så här ända sedan början. Jag vill öka luftfuktigheten så att pumpen kan ta mer värme ur luften som den skickar ut.
Förstår fortfarande inte om ökat dT leder till lägre vattenhastighet eller ökat effektuttag från värmepumpen eller både och.

Okej!

200 m² vid det klimatet borde inte vara nåt problem, om den bara slapp långa avfrostningar.

Som tidigare påpekats;
Flytta en, eller båda de två avfrostningspåverkande givarna.
Eller bygg/implementera en elektrisk avftostare, på ca +1200W.

Utloggad optimeraren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Perfektion
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2025, 09:24:08 »
Okej!

200 m² vid det klimatet borde inte vara nåt problem, om den bara slapp långa avfrostningar.

Som tidigare påpekats;
Flytta en, eller båda de två avfrostningspåverkande givarna.
Eller bygg/implementera en elektrisk avftostare, på ca +1200W.

Jag har provat sätta DUT 3.5°C och dT 3.0 men pumpens dT börvärde blir ändå 4.0 trots att det är 3.5 grader ute eller kallare. Sätter jag istället dT 7.0 så blir börvärdet 7.0.

Finns det någon tydlig guide på hur man flyttar givarna, läst det tidigare men aldrig vetat hur jag ska göra.

Utloggad Christoffer.I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2025, 12:29:41 »
Kolla sprängskissen. BT21 är busenkel att flytta. Pilla bort häftmassan och dra sen i givarkablen tills den tar emot kanten på själva röret den sitter i. Skulle du få ut givaren så ner igen och dra upp den igen tills själva givarhuvudet tar i röret. För mig har det varit helt outstanding perfekt.


Jag har provat sätta DUT 3.5°C och dT 3.0 men pumpens dT börvärde blir ändå 4.0 trots att det är 3.5 grader ute eller kallare. Sätter jag istället dT 7.0 så blir börvärdet 7.0.

Finns det någon tydlig guide på hur man flyttar givarna, läst det tidigare men aldrig vetat hur jag ska göra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2025, 00:15:09 »
Jag har mailat Nibe och frågat "hur många F750 och F730 har ni producerat? Hur många av respektive modell, har gått till Sverige?, Samt frågor om vid vilket tillverkningsår som avfrostningselement implementerades på F730/F750..."

Om det är enligt mina beräkningar, (lågt räknat) 1 MWh per F750/F730* och år, som eldas för kråkorna vid avfrostningsfailet, och de sålt, säg 100 000 sådana värmepumpar totalt i Sverige...well, ta-di-la.. 100 GWh spill/år...  >:(

Knappt 1‰ spill av Sveriges totala elförbrukning, men ändå, det är lixom 100 000 000 kWh som barn i Nangijala annars hade kunnat äta...  :'(


Christoffer.I:
Är det universellt bekräftat att BT21-metallcylindern alltid ska placeras kloss mot rörkanten medelst en mycket lätt kabeldragning från framsidan?  Eller?

Hade du fått fram att BT21-placering längre ut från röret, så blir avluften varmare? Längre tillbaka in mot röret/i röret => kallare avluft? Eller?

Är även BT16-placeringens optimum och förångartemperaturberoende utrett?

Min förångare går lite för kall, i förhållande till avluften, eller snarare, avluften är för varm, så skulle kunna lura BT16(förångarsensorn) att ge lite varmare signal, och BT21(avluftssensorn) att gå lite kallare, gissar jag?

Har -16°C till -17°C i förångartemperatur och typ -10 till - 13.5°C i avluftstemperatur, lite beroende på olika faktorer, såsom fukthalt, frånluftstemp, stadie i cykeln, lufthastighet, m.m.

Tips mottages tacksamt för att genom 2x tempsensorpillande nå lite högre frekvenser -> därmed kallare avluft -> slutligen högre maxeffekt :D
« Senast ändrad: 17 februari 2025, 00:20:42 av kWhalp »

Utloggad Christoffer.I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 DT och DUT värde vid körning helt utan tillsats
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2025, 09:11:17 »
Inte säker på vad du menar med bekräftad. Jag antar att du inte förväntar dig att Nibe skulle bekräfta något gällande dessa moddar? Det hade varit samma som medge ett grovt konstruktionsfel.

Mot rörkanten grundar jag på alla de mängder av justeringar och tester jag gjort på vår 750 och då har det varit i särklass effektivast (endast 10-12 minuters avfrostningar).

Gällande kallare avluft. Den är lurig för ha även i åtanke att lägre avluftstemp ger kortare körtid och då är det mycket viktigt att avfrostningarna är korta. Balansen hos mig var ett varv med eltejp på BT16 men placeringen har jag efter flera tester låtit vara som orginal.



Christoffer.I:
Är det universellt bekräftat att BT21-metallcylindern alltid ska placeras kloss mot rörkanten medelst en mycket lätt kabeldragning från framsidan?  Eller?

Hade du fått fram att BT21-placering längre ut från röret, så blir avluften varmare? Längre tillbaka in mot röret/i röret => kallare avluft? Eller?

Är även BT16-placeringens optimum och förångartemperaturberoende utrett?

Min förångare går lite för kall, i förhållande till avluften, eller snarare, avluften är för varm, så skulle kunna lura BT16(förångarsensorn) att ge lite varmare signal, och BT21(avluftssensorn) att gå lite kallare, gissar jag?

Har -16°C till -17°C i förångartemperatur och typ -10 till - 13.5°C i avluftstemperatur, lite beroende på olika faktorer, såsom fukthalt, frånluftstemp, stadie i cykeln, lufthastighet, m.m.

Tips mottages tacksamt för att genom 2x tempsensorpillande nå lite högre frekvenser -> därmed kallare avluft -> slutligen högre maxeffekt :D
[/quote]

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 663
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!