0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför skulle jag vilja ha liten dT vid t.ex. -20 °C? Då vill jag ha mycket värme och att övre delen av radiatorerna är rejält varma och att de lämnar ifrån sig mycket värme till rummet så radiatorerna blir svalare i nederkant för att fungera optimalt med konvektionsvärme. Normalt räknar man ju dT 10 grader vid DUT.
Är inte kyltekniker men vet bara att dT bör matcha kylmediets egenskaper någorlunda för att det ska vara optimalt. Blir dT väldigt litet så borde det bli problem(?) Minimalt dT kräver ju dessutom en ytterst kraftig cirkulationspump i förhållande till installationen.
Jag vill maxa effektuttaget då jag kör helt utan tillsats och när utetemperaturen går mot 3.5°C eller lägre börjar pumpen få problem att klara hålla värmen.Så jag tänkte i Flödesinst. Klimatsystem 5.1.1.14 välja:*egen instdT vid DUT:Så lågt som möjligt för att flödet ska öka, d v s skillnaden mellan start och slut på slingan ska vara så låg som möjligt, så jag tänker ett värde på tex 3.0DUT °C:Ett värde där pumpen börjar få problem med att klara hålla värmen med enbart tillsats, i mitt fall 3.5°CMed de inställningarna blir dT börvärde ändå 4.0°C medan jag hade förväntat mig 3.0°C då det är 5°C ute just nu. Vet inte varför...Men enligt alla andra trådar jag läst verkar det som att dT hålls låg vid höga utetemperaturer och dT blir högre ju närmare DUT man kommer och till slut uppnår värdet man har ställt in i dT, men borde det inte vara tvärtom att man vill ha så låg dT som möjligt vid lägsta utetemperatur? Är väl så man får ut mest effekt ur pumpen? (utan tillsats, men däremot kanske inte det mest energieffektiva men bättre än att behöva slå på tillsats).Eller kan någon förklara hur det fungerar exakt?
Hej!Köldmedium.Glide.4 dT.Optimum.COP.Avfrostningsproblem.Katastrof.Kausalitet.Felprogrammering.Felplacering.Felkonstruktion.NIBE.Frågorna är:Vad har du för boarea? Ålder på huset? Stad/ort? Radiatorer/golvvärme? Ålder på F750?
200m², 9 år, Lomma, Golvvärme på båda våningarna, 9 år.Allt funkar alltså bra ner till 3°C, kallare än det ute så börjar 40 min avfrostningarna och inomhustemperaturen sjunker. Varit så här ända sedan början. Jag vill öka luftfuktigheten så att pumpen kan ta mer värme ur luften som den skickar ut.Förstår fortfarande inte om ökat dT leder till lägre vattenhastighet eller ökat effektuttag från värmepumpen eller både och.
Okej! 200 m² vid det klimatet borde inte vara nåt problem, om den bara slapp långa avfrostningar.Som tidigare påpekats;Flytta en, eller båda de två avfrostningspåverkande givarna.Eller bygg/implementera en elektrisk avftostare, på ca +1200W.
Jag har provat sätta DUT 3.5°C och dT 3.0 men pumpens dT börvärde blir ändå 4.0 trots att det är 3.5 grader ute eller kallare. Sätter jag istället dT 7.0 så blir börvärdet 7.0.Finns det någon tydlig guide på hur man flyttar givarna, läst det tidigare men aldrig vetat hur jag ska göra.