0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag är ny på forumet och detta är mitt första inlägg. Min situation är följande:Jag har en Nibe Fighter 310P som ständigt löser ut automatsäkringen. Detta händer när kompressorn försöker starta. Jag har nu kopplat bort kompressorn genom att ta bort kontakterna 1, 2 och 3 på kort (29). Efter det fungerar anläggningen utan att automatsäkringen löser ut.Jag har varit i kontakt med en lokal rörfirma, som i princip konstaterade kompressorhaveri. De har skickat två offerter:Utbyte till en Nibe F372, ca 81 500 SEKUtbyte av kompressorn, ca 22 000 SEKÖvrig relevant information:Huset är ett parhus på 97 kvm.Årsförbrukning 2024: 8 500 kWh.Elzon 4, milt klimat, Smålands östkust.Nibe-anläggningen är 13 år gammal, inköpt i juni 2011.Sedan jag kopplade bort kompressorn (24/1 2025) har elförbrukningen ökat med cirka 10 kWh/dygn, jämfört med en likvärdig vecka i januari.Nu försöker jag utvärdera mina alternativ och vilken åtgärd som är mest rimlig utifrån alla relevanta faktorer:Vänta och köra med enbart elpatron?Nibe rekommenderar inte reparation av anläggningar äldre än 16 år. Är det då värt att avvakta några år och byta ut den först när den är 16 år? Kostnaden för att byta kompressorn (22 000 SEK) motsvarar ungefär 15 000 kWh i elförbrukning. Det skulle ta flera år med elpatronsdrift innan kompressorbytet lönar sig.Installera en luft/luft-värmepump istället?Skulle det vara bättre att använda de 22 000 SEK som ett kompressorbyte hade kostat för att istället installera en luft/luft-värmepump? Då kan jag ha Nibe-anläggningen kvar som stödvärme och för varmvatten.Bita i det sura äpplet och installera en ny Nibe F372?Är det mest ekonomiskt och långsiktigt hållbart att helt enkelt investera i en ny värmepump nu?Jag är tacksam för era råd och tips!Mvh,John