600 000kr? 
Visst menar du 6 000 000kr? 
Eller är inlägget 35 år gammalt? 
Det märks att du bor i "storstan". Alltså, stora delar av sydöstra Småland I
LANTLIG MILJÖ är en avfolkningsbygd. Lite överdrivet så är det nästan bara danskar, tyskar och holländare som köper fastigheter i sydöstra Småland idag. Och det beror väl på att antalet bönder minskar genom att de bönder som finns kvar idag blir större och större fastigheter. Och eftersom företag stänger igen eller går i kk och arbetstillfällena minskar så flyttar svenskar närmare de större städerna och säljer sina fastigheter ute på landet.
Fastigheter som kostar runt 500K kronor i lantlig miljö i sydöstra Småland kostar ca 2M - 3M kronor i de större städerna som Kalmar. Ca 2,5M - 4M kronor på Öland (attraktivt område) lite beroende hur nära havet de ligger men vanligtvis köps de enbart för att användas som sommarboende - av "rika" smålänningar och stockholmare. Kommer vi däremot uppåt landet i de större städerna så är det väl vanligtvis 5M+ kronor man får betala och i Sthlm det dubbla dvs 10M kronor.
Så min budget på 600K kronor räcker gott och väl till en bra fastighet här nere i avfolkningsbygden. Jag är ju nybliven pensionär så jag behöver ju inte bo där det finns arbetstillfällen. Jag kan tom nöja mig med egen vattentäkt/brunn och eget avlopp bara det finns bra mobilt bredband via stationära master i närheten. Finns det öppna spisar i fastigheten så är det ju ett extra stort plus om jag dessutom kan köpa lite ved från någon skogsbonde i närheten. Jag är öppen för det allra mesta eftersom jag samtidigt tänker behålla min strandfastighet på Öland.
KLICKA LÄNKEN >>> Här är en LÄNK TILL HEMNET inställd på 10 MIL FRÅN KALMAR Boarea 100 - 250 kvm och maxpris 750K kronor <<< KLICKA LÄNKEN