0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag känner ju till några som har gamla Klippo, men de säljer nog inte dessa.Själv köpte jag en sprillans ny för över 20 år sen, den är inte heller till salu.
vi som har Klippo.....byter ej mot robot
Jag kan väl ärligt talat bara komma på en enda anledning till att äga och använda en batteridriven robotklippare och det är att gräsmattan blir tätare av att klippa den så ofta som möjligt. Så låter man robotklipparen klippa gräsmattan varannan/var tredje dag och dessutom ser till att vattna mattan när det behövs så är ju robotklipparen överlägsen den vanliga motorgräsklipparen. Förutsatt naturligtvis att man inte rullar runt med motorgräsklipparen lika ofta. Men för övrigt finns det ju BARA NACKDELAR med den batteridrivna robotklipparen. Främst batteriet och allt strul det kan generera och elektroniken i allmänhet. Kör man däremot en motorgräsklippare av bra kvalitet, som ex KLIPPO, och ser till att byta motorolja i den frekvent samt byta luftfilter och tändstift med jämna mellanrum samt kör den på alkylatbensin (som är etanolfri) så bör den rimligen hålla åtskilliga årtionden. Ett krav är naturligtvis är att den förvaras inomhus vintertid när den inte används. När grundaren av KLIPPO dvs Karl Dahlman startade sin tillverkning i början av 1950-talet så kunde han väl knappast drömma om att hans motorklippare skulle bli den succé det onekligen blev. Sveriges absolut bästa motorgräsklippare!!!Besök gärna "Klippos FanClub" på >>> FACEBOOK - Vi som gillar KLIPPO!Lade väl främst ut köpesannonsen för att se om det är någon som vill av med sin relativt nyinköpta KLIPPO.
Jag har haft ett par Klippo, inget fel på dessa och vill inte förstöra din världsbild men för 15 år sedan köpte jag en Automower, sedan en till och en till och en till och en till. Har 4 st, en har jag sålt. Vill nu absolut inte komma tillbaka till Klippo tiden 😊 inte min far heller, han tyckte i flera år att "en robot är inget att ha" 😂
Nej, min världsbild kommer inte att förändras av något så simpelt som en gräsklippare. Oavsett om vi snackar om en gammal hederlig motorgräsklippare som drivs av bensin ELLER en batteridriven processorstyrd robotklippare. Ur naturens synpunkt vore kanske det optimala att inte klippa våra gräsmattor över huvud taget. Men eftersom det finns ett krav i alla tätbebyggda områden att vi ska hålla vara trädgårdar i hyfsat skick så är ju gräsklippning ett mer eller mindre krav. Jag är inte motståndare eller fientlig till robotgräsklippare i allmänhet. Att gräsmattorna blir finare av täta klippningar har jag redan redogjort för. Detta förutsatt att man har möjlighet till bevattning, företrädesvis från egen brunn när torkan slår till - i synnerhet i kommuner där det råder bevattningsförbud sommartid. Vad jag däremot är kritisk till är hur robotklipparen får sin elförsörjning. Dvs batterierna - litiumjonbatterierna. Det är som jag redan sagt alldeles för mycket "krångel" med batterierna. De bör helst inte laddas till 100% och de får heller inte gå helt tomma därför då går det helt enkelt inte att ladda upp dom. Och de bör heller inte förvaras utomhus i alltför hög fuktighet eller alltför hög temp heller för den delen. Eller vintertid i alltför stark kyla. Samt att livslängden på batterierna är alldeles för kort. 10 år är väl enl mig ett minimikrav. Samt att bytet av batteri kostar alldeles för mycket slantar. Sköter man en motorgräsklippare av bra kvalitet... dvs en KLIPPO så håller den åtskilliga årtionden. Behöver jag tillägga att jag är väldigt kritisk till det slit- och slängsamhället vi lever i idag? Kanske en orsak till att jag fortfarande idag nådens år 2023 använder gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiltelefoner från början av 2000-talet. Katten är ju svenskarnas favoritdjur och kommer på andra plats när det gäller husdjur. Kolla gärna in följande websida som visar hur en robotklippare kan skada en katt! https://tidstjuven.com/2018/july/faran-med-robotgrasklippare.htmlBtw, ska jag tolka ditt inlägg som att du konsumerat FEM ROBOTKLIPPARE PÅ 15 ÅR - eller att du gång på gång missbedömt hur många kvm en robotklippare klarar av att klippa?