0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
(dock måste slangen få hjälp
Citat från: tefte skrivet 08 juni 2006, 16:08:12(dock måste slangen få hjälpFyllde de inte slangen innan nedsänkning?
Jodå, en bottenvikt sattes på, men slangen gled ned av sig själv bara till c:a halva längden.Sedan kunde dom mata ned resten med den gula konstruktionen som består av 3stsmå gummighul (hopsatta) på ena sidan och en tryckvals på den andra. slangarna passadesin mellan dessa och valsen spändes med en spännrem. En cykelkedja med drev såg till attbåde hjulen och valsen roterade med samma fart! Apparaten kunde spännas fast i fodringsröret.Valsens axel hade en fyrkantanslutning för en elektrisk driven slaghammare som hjälpte till!
Citat från: tefte skrivet 14 juni 2006, 16:05:29Jodå, en bottenvikt sattes på, men slangen gled ned av sig själv bara till c:a halva längden.Sedan kunde dom mata ned resten med den gula konstruktionen som består av 3stsmå gummighul (hopsatta) på ena sidan och en tryckvals på den andra. slangarna passadesin mellan dessa och valsen spändes med en spännrem. En cykelkedja med drev såg till attbåde hjulen och valsen roterade med samma fart! Apparaten kunde spännas fast i fodringsröret.Valsens axel hade en fyrkantanslutning för en elektrisk driven slaghammare som hjälpte till! Min slang fick de snarare hålla imot än att mata på när den skulle ner.
Vid min installation så avslutades borrningen med renblåsning av borrhålet på borrkax. Detta för att slangen lättare skulle glida ner i hålet enl borraren. Slangen fylldes med vatten och jag tror inte det är tillåtet att i detta skede fylla med brine.Tyngden drar ju ner slangen men motståndet mellan slang o borrhål ökar med djupet så den behöver hjälp sista biten.