0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
48.000 ut i typ 25 år känns ju helt ok, skulle jag inte klara av att slösa bort 😀
Vad är egentligen fördelen med att ha dom i en kapitalförsäkring istället för att ta ut Max på utdelning varje år och lägga i tex fonder då har man full kontroll på att ta ut hur och när man vill ?
Ni är betydligt förmögnare än undertecknad, som får ut 12.745- efter skatt i pension.
Där blir jag lite nyfiken. 12745kr anses väl som en väldigt låg pension? Med låga levnadskostnader kan det givetvis fungera, har du fru/sambo med inkomst blir det lite bättre.
Ju mer pengar man bränner på nöjen desto kortare lever man. Så tänkte jag iallafall...25 år efter pension - Då är man ju dement och fysiskt oförmögen sen länge.
Man har inte tjänstepensionen i en kapitalförsäkring - Man har kapitalförsäkring istället för tjänstepension (Kanske inte helt och hållet, men en del av pengarna man i dag sätter av till tjänstepensionen kan man stoppa in i en kapitalförsäkring istället). Största fördelen är som sagt var att man i princip kan plocka ut helt valfritt belopp när man vill och inte är bunden till tjänstepensionens periodiska utbetalningar över flera år.Visst går det att styra en del med pensionen också och köpa extra efterlevandeskydd. Men det blir aldrig lika flexibelt. Sen får man såklart räkna på det utifrån sina egna förutsättningar, men jag personligen kom i alla fall fram till att försäkringen passar mig bättre då jag kan komplettera tjänstepensionen genom att utnyttja 5/25-reglerna för att "tömma" bolaget på kapital första åren efter pensionen och sen använda kapitalförsäkringen kommande år.Då kan jag leva loppan tio år innan jag lutar mig tillbaks på ålderdomshemmet och låter barnen ta över försörjningsansvaret...
Nu är det möjligen och troligen andra förutsättningar men för ett par år sedan så fick jag rådet att ta ut lön upp till brytpunkten och ta utdelning och sätt dom i fonder/aktier istället för tjänste och kapitalförsäkring.Och det var inget maxtak på 200000:- för aktiebolag med sig själv som enda anställd för att åka på inkomst av tjänst.
Hoppas alla såg, i mitt tycke, den bästa inputen här !?DvsDet gäller att brascha lagom, så man inte dör i förtid av frosseriDet gäller att motioneraDet gäller att hålla igång även huvudetDet gäller att planera att gå i pension tidigare, om man kan och vill, för man kanske inte håller sej frisk så länge som man tänkt.
Tyvär har man inte i närheten av pensionen man sett här, varit egen för länge och satsat på tok för lite på pensionen.
Tack ”rocas” för inlägget. Jag har också bara några tusen till, så man slipper ju att känna sig ensam i det här penningstinna gänget.