0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MENY 1.3 - RUMSGIVARINSTÄLLNINGARFaktor system värmeInställningsområde: 0,0 - 6,0Faktor system kyla (tillbehör krävs)Inställningsområde: 0,0 - 6,0Styrning av rumsgivareInställningsområde: av/påNamn rumsgivareInställningsområde: a-ö
Blev nyfiken när det uppenbart skulle bli en begränsning i Nibes annars ganska generösa inställningsmöjligheter, men i manualen till S1255 så nämns det som "faktor system" under 1.3:Kodstycke: [Välj]MENY 1.3 - RUMSGIVARINSTÄLLNINGARFaktor system värmeInställningsområde: 0,0 - 6,0Faktor system kyla (tillbehör krävs)Inställningsområde: 0,0 - 6,0Styrning av rumsgivareInställningsområde: av/påNamn rumsgivareInställningsområde: a-öTänk dock på att golvvärme är förmodligen för trögt för att kunna ta hjälp av en rumsgivare, vilket framgår i manualen också.
Den här menyn och dess innehåll syns ej i manualen. Men där finns ju känslighet inställning 0.0. till 6.0. Bör ju fungera ungefär som tidigare.Även jag har erfarenhet från Fightern, och där var det en direkt koppling mellan rumsgivare och denna parameters inverkan. Min erfarenhet från F1255 är att visst har den inverkan, men inte lika logiskt direkt.
Men har du aktiverat inomhusgivaren för styrning? Den är väl som standard bara för att visa temperatur men går att konfigurera som givare för styrning.
Tror de infört någon form av smart adaptiv styrning i nya serien, typ AI.Funkar sällan som man vill.
Därför skriver jag ibland min synpunkt när någon funderar på att köpa F1255 eller S1256:Är man tekniskt ointresserad och vill i princip bara ställa inomhustemperaturen på en display, då väljer man S-serien. Men vill man förstå, kunna påverka, eller kanske få lösningen här på forumet, då väljer man den äldre F-serien. Mekaniskt invändigt är dess uppbyggnad mycket lika.
Den är tyvärr borttagen i de senare uppdateringarna av mjukvaran. Skulle vilja veta hur jag får S1255 att reagera lite snabbare på inomhusgivaren som sagt. Verkar omöjligt att få reda på hur den använder informationen från rumsgivaren.//Jörgen