0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller med, men som jag ser det är alternativet ett 10 år långt krig med miljoner döda och tiotals miljoner flyktingar, och att Ryssland till sist tar över ett helt sönderbombat land.
Jo, de anpassar sanningen efter hur det utvecklas, först skulle det inte vara någon ide att förhandla, och igår påstår dom att de hela tiden sagt att det som presenterades var ett tak för tullarna (så länge man inte svarade med samma mynt) och att det inte fanns någon chans att förhandla ned desamma.Kanske var det så de själva tänkte, det får vi hoppas, men det var inte det som kommuncerades.Trump har 5 viktiga saker som ska till för att rädda Dollarn och USA:s ekonomi, och få ett slut på Kriget i Ukraina.1. Lägre dollarkurs (kan man få om man skapar osäkerhet om det går lita på USA och USD)2. Lägre räntor, det kan man få om ekonomin hotas av recession på grund av tullar och osäkerhet.3. Ett lägre oljepris, sänker inflationen och kan bidra till lägre räntor, och att Putin pressas till eftergifter.4. Minska utgifter för staten, en budget mer i balans, eller i vart fall utgifter på lånen som är lägre än tillväxten.5. Ökad tillväxtEn högre tillväxt kan nås genom att fler internationella tillverkare bygger fabriker i USA, och att energipriserna blir lägre.En svagare dollar gör också att det blir lättare för USA-baserade tillverkare ett konkurrera på den internationella marknaden, det blir helt enkelt billigare för oss i omvärlden att köpa saker som tillverkas i USA.Med låg inflation (låga energipriser och en osäker konsument som håller i pengarna) så kommer räntorna att sänkas och FED kommer att börja spendera pengar, istället för att dra in (som just nu sker). Det kommer göra det billigare för Trump att rulla lånen som snart ska förnyas - de kan då förnyas till en en lägre ränta.Med lägre tullar och slopade handelshinder hos många av världens länder kommer också tillgången till fler marknader bli tillgängliga för företag från USA - tillväxthöjande, även om det bara är på marginalen.Med ett oljepris på 50 dollar, som är målet för Trump, kommer det bli tuffare för Putin att finansiera kriget, och det kan öka möjligheterna för en fred i Ukraina.Jag är ingen ivrig påhejare av Trump, men han har en del viktiga saker att fixa om det ska gå väl för USA de kommande åren, och precis som han säger kommer det nog att göra ont, både för befolkningen i USA, och omvärlden, innan det bli bättre.USA lär troligen bli vinnare, och vi andra förlorare, men det återstår förstås att se hur det utvecklar sig.Om USA och kina aldrig kommer överens är det nog väldigt svårt att sia om hur det kommer sluta.Möjligen med ett storkrig i Asien.
Lägger Kina exportförbud på en del saker så är det godnatt USA
Skönt att vara svensk...och inte amerikan idag.Jag skulle skämmas oerhört mycket....att bo i ett land som hade en sådan ledare.
Skönt att vara svensk...
Orkar inte läsa igenom alla kommentarer men hoppas att det är glasklart med Trumps politik finns det inget gott. Jag hoppas att varje sund nordbo har förstått det i det här läget.För en normal funtad människa så borde det framstått länge om man har något under mössan.