0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nu rullar dollarn för ögonen på Trumpen https://www.di.se/live/trump-avtalet-med-ukraina-gor-oss-rika/Ska bli intressant att se vad Ryssarna går med på eller inte går med på. Lät som stora fynd låg i ockuperat område och Kineser va där och bröt redan.... Luktar rövartåg....
Disruptiv är ett relativt nytt svenskt ord som kommer från det engelska ordet disrupt som har betydelsen att störa, avbryta, bringa i oordning. Man pratar exempelvis om: Disruptiv innovation – en innovation som skapar en ny marknad och värdenätverk genom att tränga bort etablerade marknadsledare och allianser.
Jag tror han kommer ställas inför riksrätt och avsättas innan året är slut.Det som är mest skrämmande är att ingen i administrationen vågar säga sanningen när de får en fråga, de bara undviker eller håller med Trump, precis som de gör med Putin i Ryssland och Xi Ping i Kina.Vi får hoppas att demokratin är stark i USA och att de nyttjar de checks and balances som sattes upp en gång i tiden, JUST för att saker som dessa skulle kunna förhindras.Kanske blir det fred nu, även om USA lurar till sig delar av de rikedomar Ukraina besitter (Om de nu gör det), och om vi i Europa bygger upp ett starkt försvar så behöver vi inte vara så rädda för Putin heller - att förlita sig på USA helt har aldrig varit en bra strategi, de har USA:s alla presidenter sagt i över 15 år, oberoende av president och parti som styrt.Vi har inte lyssnat, och då sitter vi i den knipa vi sitter i.I övrigt håller jag med JEHU, det behövs ett rejält omrörande i grytan på våra västliga demokratier där vi låtit ideologi och byråkrati växa till en nivå som snart får hela väst att stagnera och bli totalt överkörda av diktaturer och extrema religiösa opportunister, det är dags att prioritera, innovera, och expandera tillväxten om vi ska ha en chans.Jag tror inte att de gamla partierna, utan en Blåslampa som trump har förmågan att ställa om politiken i en riktning som är uppenbart nödvändig.Jag vill inte se ett USA som blir en diktatur, men det var hög tid att några av de stora länderna som Argentina och USA gjorde upp med allt flum som vänstern hållit på med i årtionden nu.Det behövs en ledare som är "disruptive" för att bringa ordning i kaoset, även om det initilat skapar mer kaos.Argentina är på god väg (Demokratiskt), USA också (Mer tvivelaktigt om det är demokratiskt om det tillåts pågå för länge).EU måste göra något liknande om vi i väst ska ha en chans.Man kanske kan se det som ett krig utan vapen, där mycket av de etablerade sanningarna ifrågasätts, och något nytt, bättre, förhoppningsvis ser dagens ljus.Det som händer nu kring Trump och Musk är i alla fall så pass sjukt att jag inte tror det kommer tillåtas av senaten särskilt länge. Det behövs 2/3-delar majoritet för att avsätta Trump, och för att komma dithän måste nog de republikanska mainstream-väljarna verkligen sätta tryck på sina representanter, men jag tror att det är precis det som kommer ske, allt mer ju sämre de får det i USA, med massor av länder som bokottar varor från USA, Musk, Trump och så vidare - det kommer slå stenhårt mot jordbruket, bilindustrin, oljeindustrin o.s.v. - extremt viktiga delar av deras levebröd helt enkelt.Dags för Eu att sätta hårt emot hårt och ta hjälp av Kina dessutom, sluta blockera kinesernas tillgång till högteknologi (de uppfinner det annars bara själva) är ett sätt att straffa Trump och USA - jag skulle omedelbart sätta tryck på ASML att de ska leverera för fullt till Kina om jag vore diktator i EU.