0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag upprepar, inget gott kommer från Trumps politik för alla i Europa. Är man inte Europe så finns det ju alltid möjlighet att pröva lyckan antingen i USA eller Ryssland om man inte tål samhället här i Norden.
Med hänvisning till rubriken om förträffligheten med Donald Trumps invigningstal, vad tycker ni alla Trumpanhängare så här efter en månad?Ni har fått ett förbud mot papperssugrör till förmån för plastsugrör och ett namnbyte på Mexkanska Gulfen i några karttjänster. Beträffande invandring, droger och vem får delta i i vilka klasser i idrottstävlingar har det inte skett någon ändring sedan tidigare.Det ni däremot fått är en totalomvändning i USA’s utrikespolitik där Trump helt klart stöder Ryssland och Putin.Det började med att inte bjuda in parten det berör dvs Ukraina till förhandlingarna till Saudi Arabien, följt av lögnaktiga påståenden om att Ukraina startat Ryslands anfallskrig mot Ukraina till att Zelensky är en diktator och har fyra procent stöd och val borde arrangeras mitt under pågående krig.Åtminstone jag skulle inte anlita någon rörmokare, om än rörmokare, som tycker att plastsugrör och en fiktiv ändring i vem som får delta i vilka idrottstävlingar i sammanhanget är det viktigaste även om man böjt rör i 20-30 år eller mer.Återstår att se vika glosor som kommer från Trump i morgon samt vilka försvarstal det hörs här oberoende om skattesatsen är noll eller 50.Jag upprepar, inget gott kommer från Trumps politik förnågon i Europa. Är man inte Europe så finns det ju alltid möjlighet att pröva lyckan antingen i USA eller Ryssland om man inte tål samhället här i Norden.
Konstigt vilka olika bilder man kan få från två olika personer som delatar i samma diskussion. Jag har väldigt svårt att hitta några inlägg i denna tråd som vare sig beskriver hans tal som förträffligt, eller deltagare i diskussionen som är uttalade trumpanhängare.Att han framför direkt felaktiga uppgifter tror jag alla kan se (Även om det inte behöver vara medvetna lögner, så är det i alla fall faktafel som troligen beror på att han inte är tillräckligt noggrann med var han hämtar sin fakta)Att det är negativt för EU med de förändringar han inför har nog ingen sagt något annat om så vitt jag kan påminna mig heller.Att höga tullar är negativt för världsekonomin tor jag inte heller har haft någon motstridig uppfattning om.Att förhandla med en krigsförbrytare tror jag de allra flesta har en väldigt obehaglig känsla inför, men kanske, kanske är det vad som krävs för att få ett slut på kriget, även Zelensky är ju beredd att förhandla med honom under de rätta förutsättningarna.Jag tror nog att Putin kommer få sitt straff förr eller senare oavsett vad som händer, och da talar jag inte om en smäll på fingrarna, utan han blir naturligtvis dödad av någon, någongång.Att kalla Zelensky för en diktator ska möjligen ställas mot det faktum att man i USA haft val både under inbördeskriget och under andra världskriget, det är inte i deras DNA att ställa in val för att det är krig - de har en annan syn på detta med demokrati och val helt enkelt, sen är det ju i och för sig än en gång dålig research från hans sida om han inte känner till att många andra länder INTE har val under pågående undantagstillstånd och krig. Det borde han självklart visa respekt för.Jag säger än en gång det jag sagt många gånger redan, republikanernas problembeskrivning är inte fel, men de skulle röstat fram en annan president än Trump.Att USA måste göra något åt sina underskott står utom varje rimligt tvivel, vad de väljer att göra, och hur det drabbar oss får vi se, men om de ska minska sina handelsunderskott så kommer det självklart inte gynna Europa, och vi har tyvärr inga ledare i Europa som kan kontra detta, så vi går nog en rätt dyster framtid till mötes i Europa om de verkligen gör allvar av sina planer på höga tullar.Sverige är nog inte värst drabbat, men Tyskarna kommer att få det otroligt tungt om de inte gör fundamentala förändringar i sin ekonomi och i EU.s allt mer omfattande och stringenta lag och regel-krav.EURO:n faller nu som en sten mot Svenska Kronan, just för att tyskland står med byxorna nere.Resultatet av att ha gjort sig beroende av Ryssland för sin energi (Som Trump varnade för under sin förra mandatperiod), att de har lagt ned fungerande kärnkraft och gått all-in på förnyelsebart, som inte fungerar.De stöter sig också med USA genom att strypa yttrandefriheten i Tyskland och EU i stort, dels genom att de under Covid tvingade medieplattformarna att censurera de som var regerings/myndighetskritiska och ville föra en öppen debatt om allt från var smittan härstammade, till riskerna med obeprövade vacciner på miljarder människor.Den allt mer stringenta censuren mot allt som vänstern ser som hatretorik eller desinformation är på väg att bli ett rejält ingrepp på yttrandefriheten om inget görs för att vända utveckligen, gör vi inte det så styrs snart EU av extrema högerpartier.Nu håller man dessutom på att ta fram nya lalgar och regler mot Ai, som också irriterar USA och de som driver utvecklingen av nästa gigantiska teknologi-språng i historien.USA kommer inte acceptera att EU sätter tvångströja på AI.Det var detta som J D Vance så bra satte fingret på i sitt tal.(Sen är ju förstås hotet från Ryssland större och mer akut, där delar jag inte hans uppfattning)Dessutom är Tyskland helt beroende av USA för stora delar av sin export av Läkemedel, Kemikalier och bilar - det kommer att bli otroligt tufft, om inte för företagen, som troligen flyttar ut ur EU och in i USA, men för landet, och för EU/EURO:n i stort.Jag tror bara det är början på en långdragen utveckling. När handelskriget som hotar är i full blom så lär även Dollarna börja tappa styrka mot SEK, så för oss ser det nog ändå helt OK ut.Nu ser vi varför Svenska folket röstade emot Euron då en gång för länge sedan - ibland är det bra med en egen valuta.Det som möjligen kan rädda upp det hela är om Trump inser att USA är de som förlorar mest på ett handelskrig, men det förutsätter i så fall att inte alla stora Europeiska företag snabbt börjar bygga nya fabriker i USA, annars får Trump precis som han vill.Lägre handelsunderskott, mer industri och fler jobb i USA, han kan då sänka skatten och betala av de stora statsskulderna som han lovat.Jag hoppas förstås att det blir någon form av mildare tullar än vad som påståtts än så länge, och att vi i EU kan göra regelförenklingar, skattesänkningar för företagen, och att företagen kan bli effektivare så att vi även fortsatt kan vara konkurrenskraftiga på den Amerikanska marknaden, för det ska man ju veta, att kostnaderna är höga i USA, högre än i Europa, så helt körda är vi inte om vi lägger manken till.
Ja, jag vet inte vad Trump är mer intresserad av, men jag kan säga att jag anser att dina kategoriska slutsatser baseras på förutfattade meningar.Jag vill gärna vänta och se vad som händer innan jag är lika kategorisk som du.Förhoppningsvis blir det som vi i EU vill, att alla forsätter stödja Ukraina tills Putin går i konkurs och blir mördad, avsatt eller helt enkelt erkänner sig besegrad (kommer aldrig hända).Jag tycker ändå att det är rätt att försöka få till ett fredsavtal som alla kan acceptera, innan det dör ytterligare 1 miljon människor.Och ja, Trump vill att USA:s skattebetalare ska kunna få en återbäring på vad de satsat i kriget.Rimligt eller ej, det är upp till betraktaren. I fråga om lögnen om 4% stöd för Zelensky så har han troligen gått på Rysk propaganda och inte tagit sig tid att kolla om det finns några oberoende undersökningar som visar på det egentliga stödet.Zelensky själv säger att han har 55% av folket med sig.Jag har ingen aning om vad den riktiga siffran är, litar inte på någon av sidornas statistik.Risken för Rysk påverkan av ett eventuellt val är överhängande, så något nyval i Ukraina under pågående krig vill i alla fall jag inte se.Nu lär väl alla framtida val i Ukraina lida lika stor risk för rysk påverkan, korruption och mutor, så när det ska gå hålla ett riktigt val där är nog skrivet i stjärnorna.