0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är för optimistiskt. Takplacering ger lite bättre spridning som du planerar är bättre än min som är centralt i köket på ovanvåningen som är på 80m2. Jag har en något större enhet FRICO SL1000 golvstående Kör jag den på max dygnet runt när det är 30C ute på dagarna så har jag 17 C i köket där den står och 22-23C i intilliggande sovrum . Effekten i sig räcker men inte spridningen. Sen så minskar även luftfuktigheten vilket gör att även högre temperaturer är skönare. .Eftersom det är en ovanvåning så skulle jag satsa på en av deras Skystar i stället. Alternativt flera enheter. https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/skystar-sk-ecm/
Tror garanterat att den kommer att kyla tillräckligt.En rekommendation är att köpa en som verkligen går tyst.Hur går tankarna frikyla vs luftvärmepump?
Tack för inspelet och det låter väl ändå inte så dumt som du har det? Överväger takkonvektor också men det känns som att det fördyrar projektet ganska mycket både gällande installation och hårdvara (?).
Jag har en offert liggande på en LLVP (Daikin Stylish) på ca 30 tusen installerat och klart och väntar på offerten på frikylan som borde ramla in i mitten av nästa vecka.Skulle gärna slippa utedelen som ju LLVP har men den har sina fördelar ändå.* Snyggare och mindre innedel med luftfiltrering och andra smarta funktioner.* Stödvärme, nu behöver jag köra tillskott på bergvärmen när det går under -5 eller så.* Högre kyleffekt.* Lite enklare rördragning.
Då kan det vara värt att överväga en LLVP.Jag körde frikyla ett år men fläktkonvektorn lät för mycket då jag vill kunna ha den igång i sovrummet när vi sover. Satte in en luftvärmepump istället nu sommaren 2024 och jag är helnöjd.Frikylan kyler mer än väl. Fick ner temperaturen i sovrummet till 16°C, hela huset blev svalt.En luftvärmepump som går som AC kostar ingenting i drift och det har redan nämnts.
Vilken fläktkonvektor var det du hade som lät för mycket?