Som rubriken lyder får jag återkommande larm på hög delta på kb. Detta larm kom första gången för drygt 1 år sedan när det var riktigt kallt (-30) under en längre period. När det blev varmare slutade larmet dyka upp och pumpen har inte klagat förrän nu i december då samma larm återigen kom upp. Och nu är det milt och har inte alls varit lika kallt.
Jag har fått höra att ett nytt hål är det ända som hjälper men jag är inte lika övertygad då pumpen inte fått problem med detta dom första 8 åren i drift. Hela anläggningen med hål och radiatorer installerades av föregående ägare 2015 och det borrades 216 meter varav 21 meter foder. Pumpen är en diplomat inverter på 18 kWh och uppvärmd yta är 264 m2. Västerbotten.
Jag vet att hålet på pappret är klent men enligt installatören var borrningen tvungen att avbrytas pga för högt vattenflöde i hålet.
Förutom tips att borra ett parallellt hål har jag även fått tips om att aktivera övervakning på kb.
Bifogat finns lite bilder driftdata 11/1 2025
Någon med erfarenhet som kan ge tips på om det är något annat än hålet som är begränsningen?