Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vaknade av knackande ljud  (läst 1258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Borgmästaren

  • Helt & hållet okunnig gällande vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vaknade av knackande ljud
« skrivet: 16 januari 2025, 05:17:23 »
Som rubrik lyder så vaknade jag av att det knackade från pumpen, här kommer bilder på det som knackade.. vad är det och varför knackar den?  :o dyrt att byta?

https://ibb.co/QQ2NfjL
https://ibb.co/1TxbWSV
https://ibb.co/7bk7hPJ
https://sprend.com/download?C=a29f784a532040dea02faf6642330fb7
« Senast ändrad: 16 januari 2025, 16:51:40 av Borgmästaren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30392
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vaknade av knackande ljud, vad är
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2025, 08:33:50 »
Det är en växelventil, den kuggar över på nått.
Du kan lossa motordelen, den brukar sitta med bajonettfattning och en spärr som ska tryckas in tror jag.
Kolla sen vad det är för typ av ventil, gissar att det är modellen med en pinne som ska tryckas in och som återfjädrar.
Prova att motionera den och se om detta hjälper.

Om du byter så byt till en LK vridande växelventil istället, och ha koll på att A<->B<->C på ventilen blir korrekt.
« Senast ändrad: 16 januari 2025, 08:35:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Borgmästaren

  • Helt & hållet okunnig gällande vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vaknade av knackande ljud, vad är
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2025, 09:02:02 »
Det är en växelventil, den kuggar över på nått.
Du kan lossa motordelen, den brukar sitta med bajonettfattning och en spärr som ska tryckas in tror jag.
Kolla sen vad det är för typ av ventil, gissar att det är modellen med en pinne som ska tryckas in och som återfjädrar.
Prova att motionera den och se om detta hjälper.

Om du byter så byt till en LK vridande växelventil istället, och ha koll på att A<->B<->C på ventilen blir korrekt.

Stort tack för ett bra svar.
Kan man lossa den med ”systemet” igång eller jag ska stänga av allt?
 
Skulle du kunna länka en åt mig om det är så att denna gjort sitt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30392
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vaknade av knackande ljud, vad är
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2025, 12:49:22 »
Hmmm...  Sc:,h
Jag vet inte i vilket läge den har fastnat, och inte heller om den fastnat eller om det är en gränslägesgivare som gått sönder?
Jag tror den kopplar om mellan att köra vattnet från värmepumpen via värmesystemet eller bypassa värmesystemet enligt bilden.
Märker du nån skillnad i innetemp?
Jag skulle nog stänga av grejerna när man lossar motordelen och kollar hur den funkar.

Kan du ta en bättre bild från sidan med alla bokstäver, man ser inte alla på din bild?
Jag tror det står A...AB...B men allt syns inte riktigt?
Mät även diametern på rören?
« Senast ändrad: 16 januari 2025, 12:54:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Borgmästaren

  • Helt & hållet okunnig gällande vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vaknade av knackande ljud, vad är
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2025, 14:04:13 »
https://ibb.co/rQg1DzZ

Det är nog som du säger, från A kommer rör utifrån värmepumpens utedel. B (neråt) är väl vidare ut i huset till radiatorerna och AB från innerdelen?

Är tyvärr inte hemma så har systemet avstängt tills jag är hemma på lördag så min fru har fått agera fotograf. Har som tur är en luft/luft som körs nu och de är inte så kallt ute så de räcker tills dess.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30392
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vaknade av knackande ljud, vad är
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2025, 15:04:37 »
Här är en sida som säljer både 22 mm och 28 mm ventil.
Det är samma ställdon till båda, du behöver nog kabel med molex också.
Kolla gärna runt efter fler som säljer om du hittar ett bättre pris?

https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-varmematerial/lk-1/lk-vaxelventil-lk-525
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-varmematerial/lk-1/lk-stalldon-till-vaxelventil-lk-525
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-varmematerial/lk-1/lk-anslutningskabel-med-molexkontakt
« Senast ändrad: 16 januari 2025, 15:08:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Borgmästaren

  • Helt & hållet okunnig gällande vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vaknade av knackande ljud, vad är
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2025, 16:51:07 »
Här är en sida som säljer både 22 mm och 28 mm ventil.
Det är samma ställdon till båda, du behöver nog kabel med molex också.
Kolla gärna runt efter fler som säljer om du hittar ett bättre pris?

https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-varmematerial/lk-1/lk-vaxelventil-lk-525
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-varmematerial/lk-1/lk-stalldon-till-vaxelventil-lk-525
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-varmematerial/lk-1/lk-anslutningskabel-med-molexkontakt

Tusen tack för hjälpen,
Är det bara att byta och koppla in utan inställningar eller liknande?

Hade man behövt denna alls om man skippade utedelen och körde på elpatron endast men kopplade ihop rören med utgående radiator och innedel? Eller det behövs liknande ändå?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30392
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vaknade av knackande ljud
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2025, 12:26:14 »
Denna växelventil har 3 tåtar, och det står i CTC-manualen sid 24 hur den ska kopplas in, vet inte om din gamla växelventil är inkopplad på samma sätt?
Molexkabeln har brun/blå/svart och de ska in på position 37/38/39 om ventilen är vänd så att B går till radiatorerna och A går till byassen (sid 34).
Kontrollera att det blir rätt.

Utan CTC:s värmepump så har du bara pannan, då behövs ingen växelventil, bypassen ska då pluggas och returen från radiatorerna ska in direkt på pannans retur utan att passera utedelen.

« Senast ändrad: 18 januari 2025, 08:44:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Borgmästaren

  • Helt & hållet okunnig gällande vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vaknade av knackande ljud
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2025, 14:00:24 »
Denna växelventil har 3 tåtar, och det står i CTC-manualen sid 24 hur den ska kopplas in, vet inte om din gamla växelventil är inkopplad på samma sätt?
Molexkabeln har brun/blå/svart och de ska in på position 37/38/39 om ventilen är vänd så att B går till radiatorerna och A går till byassen (sid 34).
Kontrollera att det blir rätt.

Utan CTC:s värmepump så har du bara pannan, då behövs ingen växelventil, bypassen ska då pluggas och returen från radiatorerna ska in direkt på pannans retur utan att passera utedelen.

Har plockat av den nu och motionerat axeln fram & tillbaka. Nu funkar det som vanligt igen.
Tusen tack för hjälpen och väl svarat  "love"

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!