Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
VP med kulvert och golvvärme, extra CP?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: VP med kulvert och golvvärme, extra CP? (läst 711 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
surris
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
surris
«
skrivet:
13 januari 2025, 08:08:42 »
Citera
Hej,
Har ett gammalt hus där det kommer att installeras golvvärme i hela huset (2-plan och ca 120kvm). Bergvärmepumpen som ska förse huset med värme placeras i en komplementbyggnad, det blir en kulvert på ca 30m från komplementbyggnaden till bostadshuset.
Kommer det behövas en extra CP för att orka trycka runt värmen i hela systemet? vart ska den i så fall placeras? innan kulverten i komplementbyggnaden eller i bostadshuset vid golvvärmefördelaren? inne i bostadshuset är det trångt så vill helst inte placera något "onödigt" där.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: VP med kulvert och golvvärme, extra CP?
«
Svar #1 skrivet:
13 januari 2025, 08:25:55 »
Citera
Svårt att svara på, men i din projektering för golvvärmen bör det finnas tryckfall på systemet angivet, och vilka flöden som behövs.
Samma sak för kluverten, olika dimensioner ger olika tryckfall, om du adderar tryckfallet i värmesystemet med tryckfallet i kulverten (vid angivet systemflöde) så kan du jämföra det med det tillgängliga tryckfallet som cirkpumpen ger.
Personligen skulle jag nog prova med bara den inbyggda, se bara till att spara plats för en extra cirkpump någonstans i systemet.
Snåla inte på dimensionen av kulverten när det gäller värmerören.
Tror inte det har någon betydelse var en extra cirkpump monteras. (Men det kanske någon annan kan svara bättre på)
Tappvarmvattnet, hur har du tänkt lösa det?
Med 30 meter kulvert kommer du få vänta till döddagar på varmt vatten i kranarna om du inte sätter en liten elberedare i huset, eller kör med vvc.
att värma en 30 meter lång kulvert hela tiden med vvc-slingor kommer också att kosta en rätt bra slant, så vad som är billigare kan jag inte säga på rak arm.
Hur har du tänkt med det?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
13 januari 2025, 08:48:57 »
Citera
30 m kulvert kostar en bra slant, och ger tyvärr en del förluster, jag skulle försöka ställa komplementbyggnaden närmare om det går?
Men golvvärme brukar funka bättre med högre flöde än vad bergvärmepumpen vill ha över kondensorn.
Normalt brukar man ha extra cirkpump på golvvärme och en bypass så att det blir olika flödet på värmesystemet och värmepumpen.
Denna externa går att sätta vid värmepumpen men jag skulle ha den inne i huset ändå, den tar inte mycket plats och fördelen är att då kan man köra värmepumpens cirkpump intermittent så att den bara cirkulerar vatten i kulverten när den går.
Det sparar kanske inte så mycket på vintern då kompressorn går kontinuerligt, men ändå...
Vad gäller varmvatten så har jag för mig om att nån räknat på detta för några år sen och kommit fram till att en elberedare inne i huset (i serie efter värmepumpens VVB) är bättre än VVC via kulvert.
«
Senast ändrad: 13 januari 2025, 08:50:39 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
surris
Nybörjare
Karma +0/-0
surris
«
Svar #3 skrivet:
13 januari 2025, 09:11:11 »
Citera
Tack för svaren.
Komplementbyggnaden och kulverten finns redan, så dessa förutsättningar går det inte att ändra på. Det är VVC med i kulverten för tappvarmvattnet. Är införstådd med att det kommer att kosta lite extra såklart med förluster i kulverten och VVC. Men vi kom fram till att detta var bästa alternativet när vi övervägde för och nackdelar i olika lösningar.
Möjligt att man kan få plats med en väldigt liten VVB som räcker till att tvätta händerna...kanske ändå är fördelaktigt.
Lutar åt att prova med en cirkulationspump, men kan avvara plats för att sätta dit en i bostadshuset och i komplementbyggnaden.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
13 januari 2025, 09:17:03 »
Citera
Eller så kikar du på fördelare med inbyggd pushpump, då slipper den inbyggda ta tryckfallet över fördelarna.
Om du vill spara, spara i så fall på termostater, termostater ska man helst inte ha på golvvärmesystem då det riskerar vara svårt att balansera in dem så att alla golv blir varma, det blir lätt att ett golv nere är varmt hela tiden, och andra går mer till och från och man får sämre komfort på golven i de olika rummen - speciellt i hus med öppen planlösning kan det blir problem med att vissa golv nästan alltid känns kallare än andra.
«
Senast ändrad: 13 januari 2025, 09:19:18 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 505
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #5 skrivet:
13 januari 2025, 14:11:02 »
Citera
Jag har VP och acktank i friliggansde föråd 8 meter kulvert men en cirkpump i förådet förser golvvärmen. skulle välja det alla dagar. Alla cirkpumpar låter lite men sitter den i förådet slipper du hör den.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
surris
Nybörjare
Karma +0/-0
surris
«
Svar #6 skrivet:
14 januari 2025, 07:30:29 »
Citera
Tänkte också på ljudet. Så helst placerar jag CP i komplementbyggnaden där ljudet och platsen inte är några problem.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 904
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Josth
perra83
Erik Renberg
Bjober
purjo__
arimax
flunosslin
T Ramsmark
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info