Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimera Thermia Diplomat Optimum funktion med EVU- och nattläge  (läst 1874 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niels Mouthaan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har en Thermia Diplomat Optimum värmepump med två ackumulatortankar på 500 liter kopplade till systemet. Jag vill automatisera systemet så att det värmer vattnet när energipriserna är som lägst. Jag har läst mycket om detta och experimenterar för tillfället. Jag har kopplat en Raspberry Pi och ett relä för att ansluta 307 och 308 och aktivera EVU-läget (både med ett 10k-motstånd som sätter det i ett "nattläge" och utan). Det är också värt att nämna att det finns en automatisk ventil (ESBE ARA600) som styr blandningen av uppvärmt vatten från värmepumpen och returvatten från radiatorerna.

Även om systemet fungerar är jag osäker på hur jag ska konfigurera det för att få bästa resultat, eftersom jag har märkt begränsningar med de olika inställningar jag har provat:

EVU-läge (genom att ansluta 307 och 308 direkt): Förhindrar även uppvärmning av tappvatten, vilket är irriterande vid duschning när EVU är aktiverat eftersom vattnet blir kallt. Jag är inte heller säker på hur den automatiska ventilen styrs, men jag antar att temperaturen förblir densamma eftersom rumstemperaturen inte ändras.

Nattläge (genom att ansluta 307 och 308 via ett 10k-motstånd): Sänker rumstemperaturen (den normala temperaturen är 20 grader, och i nattläge är den nu inställd på 12 grader). Tappvattnet fortsätter att värmas vid behov (vilket är bra). Dock styrs den automatiska ventilen baserat på nattlägets temperatur, vilket innebär att det (varma) vattnet från tankarna blandas med (kallare) vatten från radiatorerna eftersom värmepumpen tror att det ska vara 12 grader i rummet. Jag försökte åsidosätta den automatiska ventilen genom att manuellt ställa in den på att (främst) använda det (varma) vattnet från tankarna, men nackdelen med detta är att temperaturen på vattnet som flödar genom radiatorerna (och därmed huset) inte är konstant eftersom vattnet i tankarna blir kallare.

Det som verkar fungera bäst är EVU-läget, förutom för uppvärmning av tappvatten. Men jag tror inte att det är möjligt?

För er som också har experimenterat med detta, vilken konfiguration har fungerat bäst för er? 
- EVU eller nattläge? 
- Hur många timmar per dag aktiverar ni EVU- eller nattläge? 
- Vilka temperaturer använder ni (normal- och nattläge)? 
- Vilka justeringar av kurvan har fungerat bäst för er? 
- Vilka justeringar har ni gjort på den automatiska ventilen (om någon) som styr blandningen av (varmt) vatten från tankarna och (kallare) returvatten från radiatorerna?

Alla tips på hur man kan optimera detta uppskattas!

Tack. 
Niels

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle nog välja ett 3:e alternativ.
Koppla ett lämpligt motstånd parallellt med utegivaren (typ 180 Ohm) så att den tror det är sommar ute.
Då aktiveras sommarläget, cirkulationen i huset stoppas och den fortsätter göra varmvatten som den ska.
« Senast ändrad: 10 januari 2025, 15:15:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Använder rumssänkning dagtid.brukar fungera hyfsat 7-17 men efter 17 vill den börja ha lite värme med -5 ute. 22-24 brukar jag släppa rumssänkning.

Har även ”kallt” ute med motstånd på utegivaren så att den tror det är kallt ute och kör ännu mera ifall energin är billig. Den kommer ju också att starta tidigare då integralen stiger snabbt från +100 till -150.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Niels Mouthaan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle nog välja ett 3:e alternativ.
Koppla ett lämpligt motstånd parallellt med utegivaren (typ 180 Ohm) så att den tror det är sommar ute.
Då aktiveras sommarläget, cirkulationen i huset stoppas och den fortsätter göra varmvatten som den ska.

Tack. Vad är skillnaden jämfört med att sänka rumstemperaturen (nattläget, via 10k-motstånd)? I så fall minskar också värmebehovet och värmepumpen startar inte eller gör det mer sällan.

Och är det inte viktigt att cirkulationen i huset fortsätter? Utan cirkulation kyls huset ju ner, och jag vill behålla en jämn inomhustemperatur.

Idealiskt vill jag värma tankarna när elen är billig och låta värmepumpen styra blandningsventilen (som blandar varmt vatten från tanken med det avkylda radiatorvattnet), så att inomhustemperaturen förblir stabil.

Använder rumssänkning dagtid.brukar fungera hyfsat 7-17 men efter 17 vill den börja ha lite värme med -5 ute. 22-24 brukar jag släppa rumssänkning.

Har även ”kallt” ute med motstånd på utegivaren så att den tror det är kallt ute och kör ännu mera ifall energin är billig. Den kommer ju också att starta tidigare då integralen stiger snabbt från +100 till -150.

Så om jag förstår dig rätt använder du en sänkning av inomhustemperaturen under dyra timmar (oftast på dagen) för att värmepumpen inte (eller mer sällan) ska gå igång. Under billigare perioder (oftast nattetid) använder du, förutom “normalläget”, även ett motstånd parallellt med utegivaren så att värmepumpen tror att det är kallare och därmed värmer på extra (snabbare)?

Hur skiljer sig detta jämfört med att bara justera värmekurvan så att den värmer mer i vanligt läge (i stället för att använda ett motstånd)?

Hur ser du till att huset inte kyls ner för mycket under dagen (när inomhustemperaturen är sänkt) genom att värmepumpen då blandar in mer (kallare) radiatorvatten i stället för det (varmare) vattnet från tankarna? Hur har du ställt in blandningsventilen i det här fallet?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2708
  • Karma +5/-1
Beträffande Carl N:s förslag med ett motstånd parallellt med utegivaren:
Värmepumpen har troligen en inställning för "värmestopp" någonstans i menysystemet, dvs att om den tror att utetemperaturen är över ett givet värde, så försöker den inte ens göra värme till radiatorerna.
Är det värmepumpen som styr shuntventilen (ESBE), eller är det ett separat styrsystem för denna?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Vet inte hur jag ska styra värmekurvan. Var enkelt att lägga in motstånd.

Har ingen tank, betonggolvet är min tank 😀.

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Niels Mouthaan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar. ESBE-shuntventilen verkar styras av värmepumpen. Den är ansluten till anslutningarna 215, 216 och 217. Det jag helst vill uppnå är följande:

  • Vattnet i bufferttanken värms endast när elpriset är lågt.
  • Varmt tappvatten ska alltid kunna värmas (även om det helst får ske när elpriset är lågt).
  • Vattnet som cirkulerar genom värmesystemet ska hålla en så jämn temperatur som möjligt.

ESBE-shuntventilen har framför allt betydelse för den sista punkten. Jag vet bara inte hur styrningen fungerar eller hur man kan påverka den. Ventilen blandar (varmt) vatten från tanken med (kallare) returvatten från radiatorerna. Ju kallare tanken blir (den kyls ner om värmepumpen inte får köras när elen är dyr), desto mer måste shunten ta vatten från tanken, eftersom vattnet från radiatorerna är ännu kallare.

Problemet med rumssänkning/nattläge är att den inställda rumstemperaturen är låg (t.ex. 15 grader). Shunten styrs efter det, vilket gör att huset kyls ner, och det är inte vad jag vill. Därför tror jag inte att sänkt rumstemperatur är någon bra lösning. Att blockera värmepumpen via EVU (genom att koppla 307 och 308) kan vara ett bättre alternativ, eftersom det inte ändrar den önskade rumstemperaturen (som då kan vara 20 grader hela dagen). Jag hoppas att ESBE-shunten därmed också fortsätter att styras utifrån den inställda temperaturen. Den enda nackdelen är att tappvarmvattnet inte värms om beredaren är tom – något som blir jobbigt vid exempelvis duschning.

Kanske är det faktiskt en bra idé att simulera en lägre utetemperatur genom att sätta in ett motstånd när elpriset är lågt. Då kommer värmepumpen i första hand att gå under de timmarna och värma tanken. Under dyra timmar behövs det då inte (eller i mindre omfattning). Varmt tappvatten fortsätter dessutom att finnas tillgängligt.

Det jag fortfarande undrar är: Hur fungerar styrningen av ESBE-shunten? Hur bestämmer värmepumpen ventilens position?

Vilket motstånd använder ni för att simulera utetemperaturen? Tidigare nämndes ett parallellkopplat motstånd på 180 ohm. Finns det någon mer information om hur man kan påverka det?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2708
  • Karma +5/-1
Utegivaren är ett NTC-motstånd på 150 ohm vid 25 celcius. Datablad finns på https://www.vishay.com/docs/29049/ntcle100.pdf , där finns också länkar till diverse beräkningshjälpmedel.
Har man en värdetabell för givaren är det ju lätt att plocka in den i t ex Excel och räkna ut vad det blir för resulterande resistanser med t ex 180 ohm parallellt, och sedan gå bakvägen i beräkningarna för att se hur hur mycket lurat värmepumpens styrsystem kommer att bli.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Niels Mouthaan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack!

Kan någon ge lite mer förklaring om hur ESBE-shunten styrs och hur den bäst bör ställas in (automatiskt av värmepumpen eller manuellt, och i så fall vilken inställning)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tack. Vad är skillnaden jämfört med att sänka rumstemperaturen (nattläget, via 10k-motstånd)? I så fall minskar också värmebehovet och värmepumpen startar inte eller gör det mer sällan.

Och är det inte viktigt att cirkulationen i huset fortsätter? Utan cirkulation kyls huset ju ner, och jag vill behålla en jämn inomhustemperatur.

Idealiskt vill jag värma tankarna när elen är billig och låta värmepumpen styra blandningsventilen (som blandar varmt vatten från tanken med det avkylda radiatorvattnet), så att inomhustemperaturen förblir stabil.

Skillnaden är att med ett 10 kOhm motstånd så fortsätter cirkpumpen cirkulera vattnet i radiatorerna.
I sommarläget så kommer den stanna när den inte gör varmvatten.

Nattläge (genom att ansluta 307 och 308 via ett 10k-motstånd): Sänker rumstemperaturen (den normala temperaturen är 20 grader, och i nattläge är den nu inställd på 12 grader). Tappvattnet fortsätter att värmas vid behov (vilket är bra). Dock styrs den automatiska ventilen baserat på nattlägets temperatur, vilket innebär att det (varma) vattnet från tankarna blandas med (kallare) vatten från radiatorerna eftersom värmepumpen tror att det ska vara 12 grader i rummet.

Detta problemet kommer du runt om cirkpumpen stoppas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niels Mouthaan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men det är väl inte önskvärt att cirkulationspumpen stannar? Då värms huset inte längre av det uppvärmda vattnet i tanken, vilket gör att det kyls ner – ofta under dagtid när priserna är högre, och när man är vaken och hemma (jag jobbar hemifrån).

Jag har experimenterat vidare och kommit fram till att ESBE-shunten styrs av den inställda rumstemperaturen (och naturligtvis temperaturen på radiatorernas framledning och retur). Om jag aktiverar EVU-läget (där värmepumpen stannar helt) förblir den inställda rumstemperaturen densamma. Detta påverkar inte ESBE-shunten (vilket är önskvärt eftersom jag vill hålla en så stabil rumstemperatur som möjligt). Om jag däremot använder rumssänkning (med hjälp av ett 10k ohm-motstånd) ändras ESBE-shuntens inställning så att mer (kallare) returvatten används, vilket kyler ner huset (vilket ju är själva syftet med rumssänkning). Därför verkar EVU vara mer lämpligt för mitt syfte. Nackdelen är dock att detta också stoppar tappvarmvattnet, vilket innebär att man riskerar att få en kall dusch. Idealiskt sett borde värmepumpen alltid ha en minimimängd varmt vatten tillgängligt. Om varmvattenberedaren alltid är minst halvfull (och uppvärmd) skulle detta inte vara ett problem. Vet någon om detta går att ställa in och hur värmepumpen överhuvudtaget avgör när vatten ska tillföras (och värmas) till varmvattenberedaren?

Jag måste också experimentera vidare med hur ofta och när jag ska aktivera EVU. Just nu väljer jag de billigaste 12 timmarna per dag, men det har lett till ett kallt hus. Vilken konfiguration fungerar bäst för er? Jag funderar på följande:
  • Stäng av värmepumpen när timpriset är 25 % högre än genomsnittet. 
  • Värmepumpen får inte vara avstängd längre än 4 timmar i sträck. Om värmepumpen måste startas trots att timpriset är högt ska de billigaste timmarna användas för att uppfylla detta krav.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera Thermia Diplomat Optimum funktion med EVU- och nattläge
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2025, 12:19:59 »
Trodde du hade löste detta på ett annat sätt i och med att du skriver:

Det som verkar fungera bäst är EVU-läget, förutom för uppvärmning av tappvatten. Men jag tror inte att det är möjligt?

Sommarläget är precis som EVU-läget med det undantaget att den då gör tappvarmvatten.
Du får nog rita en bild på hur det är kopplat...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niels Mouthaan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack. Jag har nu kopplat ett 150-ohms motstånd parallellt med utomhussensorn. Jag är nyfiken på vad som kommer att hända, särskilt hur ESBE-shunten styrs. Jag hör av mig snart.

Utloggad Niels Mouthaan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Sommarinställningen" gör att ESBE-shunten (som, återigen, blandar det varmare vattnet från buffertanken med det kallare vattnet från radiatorerna) ställs in så att endast det kallare vattnet från radiatorerna används. Detta är naturligtvis inte konstigt, eftersom värmepumpen inte ser något behov av att värma upp rummen när det är över 30 grader utomhus (åtminstone tror värmepumpen det på grund av det extra motståndet på utomhussensorn). Resultatet av detta är att bostaden kyls ner, vilket är oönskat. Jag kan egentligen dra slutsatsen att EVU-läget är det bästa för smartare uppvärmning baserat på elpriser utan att värmepumpen sänker rumstemperaturen (vilket sker med rumstemperatursänkning eller sommarinställning). Den enda nackdelen är att om varmvattenberedaren är tom och EVU är aktiverat, fylls och värms inte varmvattenberedaren. Detta kan leda till en kall dusch. Kanske kan problemet undvikas genom att inte låta EVU vara aktiverat för länge (max 4–6 timmar?). Vi får se hur det går. Tack för er hjälp, och om ni har fler idéer är jag tacksam att få höra dem!

Cavemann

  • Gäst
Cavemann
SV: Optimera Thermia Diplomat Optimum funktion med EVU- och nattläge
« Svar #14 skrivet: 15 april 2025, 10:32:25 »
Hej! Har samma konfig, dvs Thermia Optimum Duo tilläggs vvb.
Värmepumpen styr jag tillfredsställande med Ngenic.
Men undrar: Finns det verkligen inget enklare sätt att styra när varmvatten ska produceras än att som ovan nämnts göra egna kopplingar till systemet?
Kan man inte trigga denna tillverkning via interfacet, och trigga den att värma vid billiga timmar på så sätt?


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!