0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle nog välja ett 3:e alternativ.Koppla ett lämpligt motstånd parallellt med utegivaren (typ 180 Ohm) så att den tror det är sommar ute.Då aktiveras sommarläget, cirkulationen i huset stoppas och den fortsätter göra varmvatten som den ska.
Använder rumssänkning dagtid.brukar fungera hyfsat 7-17 men efter 17 vill den börja ha lite värme med -5 ute. 22-24 brukar jag släppa rumssänkning.Har även ”kallt” ute med motstånd på utegivaren så att den tror det är kallt ute och kör ännu mera ifall energin är billig. Den kommer ju också att starta tidigare då integralen stiger snabbt från +100 till -150.
Tack. Vad är skillnaden jämfört med att sänka rumstemperaturen (nattläget, via 10k-motstånd)? I så fall minskar också värmebehovet och värmepumpen startar inte eller gör det mer sällan.Och är det inte viktigt att cirkulationen i huset fortsätter? Utan cirkulation kyls huset ju ner, och jag vill behålla en jämn inomhustemperatur.Idealiskt vill jag värma tankarna när elen är billig och låta värmepumpen styra blandningsventilen (som blandar varmt vatten från tanken med det avkylda radiatorvattnet), så att inomhustemperaturen förblir stabil.
Nattläge (genom att ansluta 307 och 308 via ett 10k-motstånd): Sänker rumstemperaturen (den normala temperaturen är 20 grader, och i nattläge är den nu inställd på 12 grader). Tappvattnet fortsätter att värmas vid behov (vilket är bra). Dock styrs den automatiska ventilen baserat på nattlägets temperatur, vilket innebär att det (varma) vattnet från tankarna blandas med (kallare) vatten från radiatorerna eftersom värmepumpen tror att det ska vara 12 grader i rummet.
Det som verkar fungera bäst är EVU-läget, förutom för uppvärmning av tappvatten. Men jag tror inte att det är möjligt?