Min egna B A N K O M A T. 
Som jag skulle döda inom 5 års garantin, vilket visade sig vara helt omöjligt.
Jag minns inte exakt när Mitsubishi FH35 luft/luftvärmepumpen installerades, den gick ca 8 år och ALLTID på högsta fläkthastighet med 31
förutom på försommaren och sensommaren då den ställdes in på 22
. Pumpen var helt avstängd när man kokade i huset pga sommarvärmen, det varade nog aldrig mer än 2-3 veckor. Den värmde hela huset till ca 92% förutom garaget och pingisrummet som fick spillvärme. jag kan inte påstå att jag märkte att den tappade effekt för då hade vi nog frusit.
Övervåningens Mitsubishi FD 25 stod för ca 8% av uppvärmningen och kyla på sommaren, händer att jag låter den värma om ytterdörren varit öppen länge eller om man känner sig frusen. Typ en fuktig höst..
Alla hus borde ha en LLVP, dels kunna toppa värmen och ha som backup men även för kyla sommartid. 
Nice zugratze!

Ja, jag funderar starkt på att köpa en bättre beggad FH25/FH35, markstativmontera och dunka in nånstans i huset (kanske när vi bygger övervåningen?)
Nu drar min F750@127m² bara ca 4500 kWh/år med lite vedeldning, men vore fränt att se hur inomhuskomforten ökar radikalt, 85% av vinterhalvåret, och 100% av de tre varmaste sommardagarna.
FH25@40m² garage 2085 kWh/år....