Läget är följande.
Bef hus OK isolerat hus 1,5 plan på cirka 130 kvm. Värms idag med luft-luft (Daikin 11 år gammal, funkar bra) och stor kamin+köksspis (och några elradiatorer som stöd/nackup). Varmvatten med vanlig VVB (200 l), ca 15-20 år gammal som funkar men allt har en livslängd tänker jag.
Renoverar nu gammal sidobyggnad i sten på ca 60 kvm golvyta (plus 15 kvm sovloft). Innebär bland annat invändig utgrävning av grund/golv, isolering och gjuta ny invändig platta. Jag tänker passa på att gjuta in vattenburen golvvärme samtidigt (liten extrakostnad). Golvet blir i sten/keramik.
Detta ligger på fritidsfastighet på Gotland. Kommer inom något år att bebos ca 50 %.
Byggaren pekar på att man kan ha en liten minipanna i den lilla byggnaden som driver golvvärmen i sidohuset, kostar ca 10-15 tkr ser jag. Alternativet är att ha elgolvvärme men det känns inte som en flexibel framtidslösning. Varmvatten kan i så fall levereras från VVB i stora huset (3 meter bort) via kulvert.
Överväger att kanske installera vattenburen värme i stora huset.
Har en pool som värms av en poolvärmepump, Gullberg Jansson V313, funkar bra men den är 11 år gammal.
De flesta luftvatten har ju en innerdel, te.x. CTC Ecozenit i två modeller som jag tittat mest på (NIBE är samma lösningar liksom andra tillverkare). Är det en klok idé att börja med att installera själva innedelen och initialt använda den som elpanna och i ett ev. nästa steg komplettera med utedelen? Jag löser på sätt direkt värmen till värmgolvet i lilla huset och varmvatten till stora och lilla huset (istället för dagens gamla VVB som kan paja inom några år). Finns det något som talar emot att man gör så istället för att skaffa en ren elpanna? Funkar en CTC innedel sämre som elpanna jämfört med en ren elpanna?
I Nästa steg kan jag sedan ev. komplettera med utedelen och låta värmpumpen leverera värme till lilla husets golvvärme, varmvatten till båda husen och värme till poolen. Jag kan även i detta steg överväga att installera vattenburna radiatorer i stora huset såklart (eller i vart fall några fläktkonvektorer som basvärme).
Jag vill börja med innedelen pga. kostnader och ROT-avdrag detta år. Jag kan göra installationen av pannan ganska billig med lokal VVS-gubbe. Kostar ca 45 tkr för pannan plus kanske 5-10 tkr för material och arbete.
Detta är ett fritidsboende och jag är idag sjukt nöjd med funktionen och enkelheten i att värma stora huset med luftluft-vp och enkelt kunna fjärrstyra den mellan underhållsvärme och fullvärme. Det är också ett ekonomisk bra alternativ, båda i investeringskostnad och löpande elförbrukning. Initialt hade jag tänkt samma lösning i den lilla sidobyggnaden. Det som oroar mig med att övergå till luft vatten är just kontrollen och den enkla styrningen värmen men det går väl att lösa även med luftvatten antar jag. Jag funderar också på risk för strul med att ha två separata värmesystem (stora och lilla huset) som körs via en VP plus ett tredje system för att värma poolen.
Det som talar för att gå över till elpanna och i nästa steg luftvattendelen är att jag på så sätt kan ersätta massa mackapärer (bef luft luft-vp, bef el.VVB och bef pool-vp) som alla närmare sig en tidsgräns då saker kan börja paja och kosta pengar men en ny mackapär.
Funderingar, tips, kommentarer?