0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har nyligen installerat luft/vatten-värmpeump och läst mig till att radiatorerna ska justeras in för bättre temperatur-differens. Idag, om jag mäter med IR, så ligger framledning och retur på ca 4,9 nu när det är mellan -8 till -9 grader så ligger deltat lite lågt,jag misstänker att jag behöver strypa flödet något i mina gamla 40-tals-radiatorer?I min enfald trodde jag att detta enbart gjordes med termostaten, men nu har jag fattat att det finns en inställning om man plockarbort själva termostaten. Jag har Danfoss-termostater.Hur bör man ställa denna, se bild. Vet inte om den står på "N" nu som verkar vara fast flöde?
5 graders delta över radiatorn är nog rätt ok det kommer troligtvis öka när det blir riktigt kallt och framledningen ökar. Om du vill sänka deltat över alla radiatorer så bör du kunna sänka hastigheten på cirkpumpen.
Kompressorn vill du ju ska gå så mycket som möjligt och eltillsatsen så lite som möjligt som du säger. Om kompressorn kan komma ikapp ett stort underskott på rimlig tid utan eltillsats så blir ju det mer energisnålt än om elpatronen brassar på "för tidigt". Vad har du för värmepump? Kanske kan några inställningar justeras så att kompressorn får längre tid på sig att komma ikapp.Kanske kan du prova ställa varmvattnet i ekonomi-läge och se om det räcker för dina varmvattenbehov. Lägre temp gör att mindre tid går till att göra varmvatten => mindre underskott i värme.Jag tycker ditt delta låter helt OK. Hur kallt blir det ute där du bor?Om inte gjort det, kolla alla radiatorer så att inte någon av dem har ett mycket lägre delta. Det skulle indikera att det "kortsluter" värmen, och den radiatorn skulle då kunna strypas lite för att åtgärda det.