Hej,
Har fått ett, vad jag tycker rätt udda problem på min Greenline HT Plus E6 från 2004.
Den har inga problem att köra vanligt för det mesta, men, det har nu hänt två gånger att värmepumpssäkringarna gått under drift.
Det hela började då vi märkte att en av huvudsäkringarna in till huset gått (Inget annat var på, så värmepumpen är högt misstänkt, speciellt som det också luktade lite bränd el från den).
Efter att vi kollat över att allt såg bra ut så drog vi igång värmepumpen igen, den gick fint ett bra tag kompressor igång, men efter ca. en timma så slocknade den helt igen och hade nu istället dragit värmepumpssäkringarna, samt en av säkringarna som sitter innan pumpen. (Detta verkade relaterat till när den kopplade in andra steget på tillskottet, så jag satte den på 1/3 istället) Därefter startade jag upp den igen och allt fungerade bra i ungefär 2veckor, det såg dock inte ut som om den under den tiden använde tillskott överhuvudtaget.
Efter dessa två veckor så hände samma sak igen, värmepumpssäkringarna samt en extern (vanlig) säkring gick.
Jag hade då lite mer tid att undersöka och har nu testat att ställa tillbaka den på 2/3 och kört enbart tillskott. Då ser jag att det första steget går in fint och kör, men efter att det kört och nästa ska rampas på, så går det första tillskottet ur och ingenting händer alls. Inget larm alls från pumpen. Har jag rätt i min gissning att det 6kw steget är ett eget steg och 3kw steget går ur när det går in? I alla fall, det verkar inte fungera. Vet inte om kontaktorn försöker slå alls, men det är underligt.
Efter detta så satte jag tillbaka tillskottet till 1/3 och körde igång pumpen på normaldrift. Då gick både kompressor och tillskott samtidigt, allting fungerade precis som vanligt.
Hade tidigare teori om att det var något med tillskottet som gjorde att säkringarna gick, men då borde väl säkringarna för elpatron gått och inte de för värmepump?
Verkar ju lite vara problem med antingen kontaktor eller styrning för tillskott 2, det kan ju dock också vara pga. att något är galet inne i patronen som orskade första felet, men det känns svårt att veta.
Om någon har några aningar eller tankar om vad som ev. kan ha gått fel så är väldigt intresserad. Det känns väldigt udda att säkringarna går under drift på detta sättet
Mvh,
Simon