0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En del inverterstyrningar för värmepumpar begränsar ju max frekvens till kompressorn vid underspänning på elnätet. Kan det vara så att nätspänningen i ditt område ligger lågt när utetempen sjunker, pga allmänt klent nät och mycket elvärmelast? Eller spänningsfall i din lokala installation (typ varmgång i mätarsäkringshållare, nollsläpp etc)?
Jag är inte så kunnig inom FLVP så jag frågar... lägre utetemperatur innebär högre framledningstemperatur, hur påverkar det max kompressorfrekvens (om alls)?Det känns för övrigt orimligt att en luftfuktare skulle vara en bra idé, om jag förstått situationen rätt borde det gå åt mer energi för att tillföra fukten än man kan få tillbaka i värmepumpen?
Är inte själva högre framledningstemperaturen som påverkar, men jag ser att kompressorns maxfrekvens minskar (på grund av förångningsbegränsning) när det blir kallare ute och jag försöker förstå varför.Det kostar en del energi att fukta luften till samma nivå som när det är över 5 plusgrader ute (vilket oftast är fuktig atlantluft till skillnad från den torra nordliga luften när det är 0 grader ute), men om det skulle vara tillräckligt för att bli av med 40 minuters avfrostningarna så skulle det antagligen vara värt det.