Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag  (läst 1076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« skrivet: 26 december 2024, 17:38:49 »
Hej, jag installerade en begagnad EcoAir i särbons hus för ett drygt år sedan, den gick bra förra vintern och hela den här sommaren.

För en vecka sedan började den larma om Hög hetgas, återställer man den så går den igen.
Jag tror inte det är luft i systemet, hör ingen som låter på det viset. Det är ju lite svårt att lufta utedelen, för jag ser ingen luftnippel och rören är isolerade.
Jag har testat med att öka hastigheten på cirkulationspumpen till ute delen, men det hjälpte inte.

Finns det något som brukar hända på dessa?
Nån som kan ge tipps om hur jag felsöker?

Jag ser att det rörlig i siktglaset, så nån form av gas finns ju, och det borde väll ha motsatt effekt om man har låg gasmängd tänker jag?

Hur ska den arbeta? Jag kollade på en driftcykel igår. Tar värden från huvet = kan vara lite fel.
Vatten temp till/fråb utedel låg i slutet på cykeln på 35/40 ungefär. då var hetgasen på 115
Stänger den av på pressat eller ett målvärde på vattentempen?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #1 skrivet: 27 december 2024, 10:12:09 »
Det är inte ovanligt med fel på hetgastempgivaren.  Kollas enklast genom du, någon dag då det är plusgrader ute och utedelen inte är direkt solbelyst, stänger av värmepumpen, väntar några timmar och sedan läser av mätvärdet på hetgastemp, det ska då vara ungefär lika med utetemperaturen om givaren är i ordning. Ha gärna serviceluckan borttagen medan du väntar på temperaturutjämning.

En möjlig orsak till hög hetgastemp är om värmeväxlaren i utedelen är igengrodd med pannsten mm, i så fall kan man behöva skölja igenom den (på vattensidan) med någon lämplig sur häxbrygd som löser upp avlagringarna. Det finns tidigare trådar om sådana ursköljningar, det är inte unikt för just EcoAir utan alla vattenvärmande vp oavsett fabrikat kan råka ut för detta.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #2 skrivet: 27 december 2024, 17:11:46 »
Tack för svaret.
det är lite av samma info jag hittat i andra trådar här och på FB.
Det som gör mig förvirrad är att de som har Hög gaslarm får samma tips som de som går högpresostat larm.

Min teori nu är att det är låg gasmängd. Tittar jag i siktglaset så är det inte ren vätska när pumpen går.

Sen har jag inte förstått hur låg gasmängd gör att gasen blir för varm, nån som vet? (bara av ren nyfikenhet, jag vill lära mig)

Jag har ingen data på vad pumpen brukar dra i energi, men tycker att den har gått med sämre COP i höst än vad den gjorde förra året. Jag har då bara jämfört i Greanly appen hur det här huset ligger till i "topplistan" jämfört mot mina andra bekanta.
Huset brukar vara ganska snålt, inte så snålt som mitt. men absolut inte i närheten av mina föräldrars direkt el hus.

https://youtube.com/shorts/Oa6khglIb_Q
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #3 skrivet: 27 december 2024, 22:59:02 »
Håll koll på hur förångaren frostar på. Om den ALDRIG frostar på fullständigt utan det ständigt finns ett par frostfria band på den, så tyder det på kylmediebrist. Men häng inte upp dig på om den bara vid något enstaka tillfälle är ojämnt påfrostad, det är fullt normalt t ex strax efter en avfrostning eller om väderförhållandena är sådana att den knappt kommer att frosta på (låg luftfuktighet etc).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4174
  • Karma +3/-1
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #4 skrivet: 28 december 2024, 00:48:57 »
Sen har jag inte förstått hur låg gasmängd gör att gasen blir för varm, nån som vet? (bara av ren nyfikenhet, jag vill lära mig)
Skrev en förklaring som blev halvdan. Läggdags. Men ChatGPT levererade en mer lättförståelig version på kortare tid. Innehållsmässigt rättså ok.


Hög hetgastemperatur i en kylkrets vid köldmediebrist beror på att det finns för lite köldmedium i systemet för att transportera värme effektivt. Här är en detaljerad förklaring:

1. Reducerad avdunstning i förångaren
Vid köldmediebrist finns det inte tillräckligt med köldmedium i förångaren för att fylla hela ytan.
Detta leder till att en del av förångaren inte deltar i värmeöverföringen, vilket minskar systemets förmåga att kyla.

2. Ökat superheat (överhettning)
Mindre köldmedium betyder att allt köldmedium i förångaren förångas snabbare och överhettas mer.
Kompressorn suger då in gas med högre temperatur eftersom gasen inte kyls tillräckligt effektivt i förångaren.

3. Kompressorns arbetsbelastning ökar
När kompressorn får in en redan överhettad gas, måste den komprimera en gas med högre temperatur än normalt.
Den ökade kompressionen leder till att temperaturen på hetgasen som lämnar kompressorn stiger.

4. Försämrad värmeavledning i kondensorn
Med mindre köldmedium är det svårare att effektivt överföra värme i kondensorn.
Detta kan leda till ytterligare belastning på systemet och ännu högre hetgastemperaturer.
Risker med hög hetgastemperatur:
Skador på kompressorn: Hög temperatur kan skada oljan i kompressorn, vilket minskar smörjningen och ökar slitaget.
Reducerad livslängd för systemet: Komponenterna utsätts för onödigt höga temperaturer, vilket ökar risken för haveri.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #5 skrivet: 29 december 2024, 10:31:48 »
Tack för mycket fra svar !!!

Jag har läcksökt utan att se några läckor, och hitta inget med sniffer heller.
Fyrvägsventilen gör ifrånsig ett tydligt klick när den manövreras med ett lös permanentmagnet.
Efter det fylldes systemet med mer köldmedium, fylde tills det var klar vätska i siktglaset.
Systemet funkade lite bättre, men inte bra efter det.
Sen spola vi ur värmeväxlaren och rör/slangar till denna. Kunde inte titta in i slangarna på grund av 90 graders vinkel i ändarna, men vatten flödade bra. Det kommer ut en del små svarta partiklar i början, ur allt vi spolade ur med vattenslangen.
Möjligt att reglerventilen kärvar lite, så den skruva vi lite på för att motionera och fick bli lite mer öppen.

Vi han göra en driftcyken efter allt detta, då låg hetgasen på 105 grader ganska konstant och vi höjde nedre delen av tanken från 32 grader till 40 på 20-25 min.

Driftcykeln innan vi började göra något, var ca 30 minuter och då höjdes nedre pannan från 35 till 36 grader på 30 minuter, efter det blev det hetgsaslarm.

Jag tror den funkar hjälpligt nu, men kanske det inte skulle skada att göra rent värmeväxlaren med något, vad anväder man då?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #6 skrivet: 30 december 2024, 00:07:53 »
Det finns flera tidigare trådar om rengöring av värmeväxlare (inte specifikt EcoAir, men på vattenvärmande vp i största allmänhet). Om vi antar att det rör sig om pannstens- och kalkavlagringar så bör man använda något surt, t ex baserat på fosforsyra eller citronsyra. Hessa Kalkbort eller nån stark toarengöring kan fungera, tillsammans med hetvatten som man låter vp pumpa runt via en balja med sin egen cirkulationspump i några timmar, vp kan ju också stå till tjänst för att hålla häxbrygden varm under rengöringen. 
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2025, 12:16:55 »
I skrivandets stund gör jag ett försök att göra rent värmeväxlaren med vatten och citronsyra.

Har testat att starta kompressorn för att höja temperaturen på blandningen som går i ett kärl.
Gas röret som går in i värmeväxlaren är så varmt att jag inte kan ta på det, gissar över 100 grader då gas tempen visar 110 grader.
Vattnet blir bara 30 grader varmt.
Kan det vara så mycket mer än värmeväxlaren då?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2025, 12:53:40 »
Ökar vattentemperaturen sakta men säkert? Blir temperaturen på utgående vatten högre om du stryper flödet?  Verkar citronsyran lösa upp några avlagringar så här långt?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2025, 19:22:35 »
Har kört citronvyra blandningen i 8 timmar. Fick ut massa svart, tror det är järn. Men ingen som helst skillnad på värmepumpen.
Den går ganska snabbt upp till 112 grader på gasen och levererar då 37 grafit vatten.

Vad vill du att jag stryper? Jag har delta T på 5 grader in/ut från ute delen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2025, 21:08:05 »
Minska vattenflödet och se om du får upp högre temperatur så att den sura häxbrygden gör mer nytta.

Har du kört 8 timmar är det mycket möjligt att all citronsyra har gått åt till att lösa upp avlagringarna, så det är dags att börja på ny kula med ny tvättvätska. Prova gärna då något med fosforsyra, t ex Hessa Kalkbort.

En sak till du kan göra är att koppla om slangarna och köra vattnet i omvänd riktning genom värmeväxlaren en stund.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2025, 21:32:29 »
Jag har kört i båda riktningarna. Jag har värmt vattnet manuellt under tiden, hade 50 grader i systemet på slutet och fyllde på med mer citroncyra efter halva tiden.

Känns som det måste vara något annat.
Vad händer om reglerventilen är för mycket öppen?
Vad händer om den är för stängd, men ej så det är stopp?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hetgas larm äldre EcoAir 7kw tror jag
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2025, 12:25:45 »
Nu har jag gjort massa saker man inte skall göra med en värmepump...

Den producerar lite värme nu utan att hetgasen blir extrem.

Det rödmörkta röret som gåre från fyrvägsventilen blir kallare än det blåmärken från reglerventilen. Det känns fel. Tyder det på en trasig fyrvägsventil?

Jag har försökt att manövrera fyrvägsventilen med en permanentmagnet, men inget händer, vet dock inte om men hemma byggda magnet klarar jobbet.

Annan info: vätskan går aldrig klart i siktglaset, nästan bara skum hela tiden.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!