0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eller kort när man krockat på grund av värmeslag 😎
Fast min bil har öppningsbara fönster.
Mina fönster öppnas inte, de dras ned, förutom takluckan, den öppnar jag först, isåfall! ☺️
Ja det blir lite svalare men ett jäkla oljud speciellt på motorväg.
Sitter taklucka på min bil också med glas så det ger trevligt jus i bilen men till att kyla är det inte mycket att ha. Är det riktigt varmt blir det varmare i bilen med öppen taklucka när AC går och det gör den jämnt och kör man lite fortare blir det ju oljud i bilen enda man kan ha den till är att vädra ur bilen direkt man åker sen stänga eller om man åker sakta då ger det lite cab känsla. Hade man inte AC som det var förr i tiden då var nog takluckan en fantastisk grej.
Dina kanske dras ned, men mina öppnas. Det släpper ut värmen och in svalare luft. Hur fungerar det när du "drar ner" dina fönster?
Tycker det är gött att höra vindens sus och slippa höra andras gnäll i bilen... Nej, men ärligt talat, själv åker jag mest kortare sträckor och värme/kyla bilen för dem känns helt onödigt. Nu har jag kört runt runt med sonen för övningskörning ett tag och använt värmen då det kan bli ett par timmar, men så länge åker jag inte i normala fall och igår var det slut med övningskörningen och dags för kraftig prisökning på försäkringen Köra utan AC vande jag mig vid efter Volvo V60 hybriden. El-drivlinan använde ACn för att kyla batterierna vid behov så vägrar köra på el om ACn är trasig. Och dåligt oljeval av Volvo gjorde att AC kompressorn gick sönder stup i kvarten och byte låg runt 25-30'.
Själv startar jag värmaren på vintern för att jag inte gillar att skrapa rutor och betydligt skönare med en ljummen/varm bil att hoppa in i och rattvärme är guld värt om man är lite kall om tassarna i början.