Hej!
Vi har en Nibe F-1145-17 i vår BRF. Som en anpassning till effekttariff funderar vi på att styra den så att den enbart jobbar 22:00-06:00 under vinterhalvåret.
Värmepumpen används för produktion av tappvarmvatten. Så här är systemet uppbyggt:
- VP producerar varmvatten som den skickar till en 10 m3 acktank där vi har 48-53 grader C i översta skiktningen
- Från acktank leds vatten till elberedare Nibe ES 24-500 6 kW där temp höjs till ca 55 grader
- Därefter leds vatten till värmeväxlare där värmen växlas över till VVC
I värmepumpen kan jag schemalägga Varmvatten >> 2.3 Schemaläggning >> Två olika scheman där jag har aktiverat ena schemat och lagt in styrning NORMAL under 22:00-06:00.
Om jag kollar på driftinformation för senaste dygnen ser det dock ut som att VP går igång då temperatur i acktank understiger ca 48 grader och sen kör upp tempen till ca 53 grader. VP har gått även under dagtid så min schemaläggning verkar vara felaktigt utformad.
0) För det första - är det en god idé att bara köra VP på natten? Vill ju inte underutnyttja VP om det resulterar i att elberedare används istället. Historiskt har dock gångtid på denna VP varit cirka 5 timmar var 40:e timme så det borde vara en god idé att förlägga körningen till 22:00-06:00 men jag är ödmjuk för att jag som lekman kan ha fel?
1) Finns möjlighet till tvingade start varje natt (22:00-06:00), alltså oavsett vad tempen i acktanken är, samt att VP då höjer temp i acktank till ca 53 grader? Om ja - hur ska jag utforma schemaläggningen?
2) Vilken reglerinställning är mest fördelaktig då vi laddar mot acktank - temperaturintervall för av/på och reglering LYX/NORMAL/EKONOMI/FRÅN?
3) Finns det något styrningssamband mellan VP och extern elberedare?