Hej,
Kort bakgrund: vi köpte för ett knappt år sedan en lantlig fastighet om 160m2 i två plan på torspargrund från förra sekelskiftet.
Huset tidigare uppvärmningssystem anno 1970-tal är vattenburen värme, enkla tunna radiatorer i alla rum och 15mm utanpåliggande kopparrör. Huvudsaklig värmekälla var en tidstypisk vattenmantlad kökspanna modell större och elpatron. Allt inkopplat i en enda krets med en cirk-pump och utan någon form av ack-tank eller liknande. Öppet expansionskärl på vinden. Vår ursprungliga plan var att köra befintligt värmesystemfram til att vi sparat ihop till en vettig luft/vatten pump och nya effektivare radiatorer och uppdatering av radiatorrör för anpassning till låg-temp.
Dessvärre blev vår husköp en dyr historia då vi snart efter inflyttningen upptäckte gamla fuktskador som resulterat i en omfattande renovering där kökspannan konstaterats vara så rostig att det kändes oansvarigt att återmontera denna i ett nyrenoverat kök.
Jag behövde därför införskaffa ett nytt värmesystem. Jag lyckades på annons få tag i en nästan ny Nibe 225 elpanna / Innedel som jag tänkt skaffa en utedel till när budget det tillåter. Vidare har jag köpt en ny vattenmantlad kamin som jag tänkt elda i dagligen då jag har god tillgång till billig/gratis ved. Till den har jag även skaffat en Laddomat. Jag vet att man i normalfallet bör köra den vattenmantlade kaminen mot en större ackumulatortank för att kunna lagra energin på ett vettigt sätt, men jag har i nuvarande planlösning begränsat med plats för en stor ackumulatortank. Dessutom har jag fått en nästan ny NIBE UKV100 Volymtank som jag gärna skulle använda om möjligt.
Min tanke är att låta elpannan driva radiatorkretsen via Volymtanken, elpannans framlednings-temp givare flyttas till efter volymtanken för att på så vis stänga av el-värmen när kaminen levererar varmvatten. Kaminen's laddomat krets har jag tänkt ska bara snurra vatten mellan volymtanken och kaminen.
Det jag undrar över är följande:
1, Tror ni att ovanstående upplägg funkar? Om inte - vad är det jag måste tänka annorlunda kring? Jag vill helst ha det så enkelt som möjligt och undvika inköp av fler dyra prylar.
2, Finns det något bättre sätt att koppla ihop mina prylar?
3, på nibes Volymtank så finns det bara två anslutningar, en till botten och en till toppen på tanken - hur ansluter jag lämpligen elpanna och kamin till denna?
Tack på förhand för alla kloka kommentarer och input

Mats