Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Thermia
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
iTec Eco 8
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: iTec Eco 8 (läst 1019 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Olof-ström
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Olof-ström
iTec Eco 8
«
skrivet:
15 december 2024, 10:42:57 »
Citera
Hej Har en luft-vatten iTec Eco 8 där tillsatsvärmen ( elpatronen ) går in så fort utetempen närmar sej nollan är det normalt eller är det nåt man kan ställa in eller är det så att det är för liten kapacitet på pumpen till huset.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10418
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: iTec Eco 8
«
Svar #1 skrivet:
15 december 2024, 11:12:58 »
Citera
Gissningsvis är det för liten kapacitet i värmepumpen. Den borde normalt klara några minusgrader utan el-patronen. Hur stort är huset? När det byggt och isolerat? I vilken del av landet står det? Du fick alltså ingen energiberäkning gjord när du köpte värmepumpen?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Olof-ström
Nybörjare
Karma +0/-0
Olof-ström
«
Svar #2 skrivet:
15 december 2024, 11:20:22 »
Citera
Huset är på 110 kvadrat och röris gjorde beräkningar efter det huset ligger i blekinge och är byggt 35 är tilläggsisolerat och nya treglasfönster
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
15 december 2024, 11:32:23 »
Citera
Då gissar jag på att huset drar max 7 kW vid DVUT, dimensionerande vinterutetemperatur, som i Blekinge är runt -10 °C. En värmepump på 8 kW känns spontant som ett lämpligt val. Itec Eco 8 ska klara att ge 7,66 kW vid -7 °C och 35 grader framledningstemperatur så den borde klara neråt -7° utan el-patronen. Vilka framledningstemperaturer kör du med när det är kallt ute? Ibland behöver luftvattenvärmepumpar dock använda el-patronen extra för att avfrostningen ska fungera men det ska då bara vara väldigt begränsat antal kWh.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Olof-ström
Nybörjare
Karma +0/-0
Olof-ström
«
Svar #4 skrivet:
15 december 2024, 11:56:03 »
Citera
I fredags hade pumpen gått 3494 timmar 3023 t hade han producerat värme 469 t varmvatten här hade elen gått in 31t steg 1 och 18 t steg 2 det är detta jag reagerar på att el-patronen ska behöva gå så mycket. Jag skulle köpa att patronen går in när det blir neråt 15-20 grader kallt men att dom ligger och suger nu runt nollan gör mej lite besviken
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
15 december 2024, 12:11:02 »
Citera
Låter som relativt få timmar med el-patronen trots allt. Kanske fuktigt klimat och besvärligt med avfrostningen ibland? Om du tänkte dig el-patron först vid neråt -15 °C så hade du behövt köpa en modern väldimensionerad bergvärmeanläggning istället för en luftvattenvärmepump.
Loggat
Dymo450
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 79
Karma +0/-0
Dymo450
«
Svar #6 skrivet:
16 december 2024, 09:50:36 »
Citera
De mesta timmarna på el-pannan i ditt fall tror jag är top up varmvatten, antilegionelladrift som är en gång i veckan.
Man får även timmar på el-pannan i en bergvärmepump då det är samma funktioner i dem vad gäller antilegionelladrift en gång i veckan.
Loggat
e98toka
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 72
Karma +0/-0
e98toka
«
Svar #7 skrivet:
16 december 2024, 09:59:55 »
Citera
Har själv en itec 9:a dvs föregångaren till itec 8 eco. Min förbrukar ca 3kwh(1h) varje gång den kör uppvärmning av vattentank för att förhindra legionella. Kör man detta 2ggr i månaden har man 72kwh(24h) enbart av det.
Eco 8:an har ju R32 köldmedium så oklart om den kör el för legionella körning men skulle kunna vara en dela av elförbrukningen du ser.
Loggat
Olof-ström
Nybörjare
Karma +0/-0
Olof-ström
«
Svar #8 skrivet:
16 december 2024, 16:30:23 »
Citera
Är det nån som vet vid vilken utetemperatur elpatronen ska gå in för att hjälpa till att värma upp huset tillverkaren hänvisar till dom som monterat anläggningen och dom kan inte svara på frågan.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
16 december 2024, 17:03:50 »
Citera
Det beror helt på vilket hus man har, hur det är isolerat etc, är det som avgör värmebehovet.
Loggat
e98toka
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 72
Karma +0/-0
e98toka
«
Svar #10 skrivet:
21 december 2024, 21:02:00 »
Citera
Hur länge har ni haft pumpen?
Har den alltid gått på elpatron runt nollan?
Anledningen till att jag frågar är att de kan sätta igen sig i värmeväxlare i utedelen.
Jag har bakspolat min ifall jag märker att den vill gå på elpatron vid avfrostning. Brukar behövas med ett intervall på 1-2 år.
När växlaren sätts igen minskar flödet och då blir det problem att föra över värmen från utedelen till innedelen. Det kan i sin tur göra att elpatronen går in.
För övrigt går elpatronen in när pumpen ligger runt 50 minutgrader efter börvärdet plus en fördröjning på en halvtimme. Värdena går att justera.
Loggat
Olof-ström
Nybörjare
Karma +0/-0
Olof-ström
«
Svar #11 skrivet:
22 december 2024, 07:09:00 »
Citera
Utedelen är 16 månader gammal den byttes pga att den avfrostade ca 24 gånger per dygn. Nu har röris varit och gjort lite justeringar så att el-patronen har en fördröjning innan den går in. Det kan ju också va så som Josth skrev att det inte är så anmärkningsvärt mycket elpatronen har gått det är väl jag som är lite känslig elen är ju inte gratis här nere. Jag är helt novis på sånt här och tycker det är svårt att få fram info om hur det är tänkt att det ska fungera. Tack alla som skriver jag suger i mej.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Thermia
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
iTec Eco 8
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 815
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
phera
tyke
berkan
rocas
EvertL
Börje__
Beppo
Raketost
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info