Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Är braskaminfunktion. en gimmick?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Är braskaminfunktion. en gimmick? (läst 1671 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
danne824
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
danne824
«
skrivet:
12 december 2024, 22:20:49 »
Citera
Jag har testat braskaminfunktionen, dvs en fläktfunktion enligt mig.
Vad har jag missat
?
Funktionen ska vara att hjälpa till att flytta varm braskamin luft till andra delar av utrymmet.
Men är det då inte ren fläktfuktion då som mer eller mindre alla LVP har?
Nästa dumma fråga
eller påståend jag uppfattar det som att man får bättre spridning på värmen från kaminen om man riktar utblåset från LV mot kaminen.
Är jag helt dum
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35832
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Är braskaminfunktion. en gimmick?
«
Svar #1 skrivet:
13 december 2024, 09:07:38 »
Citera
Olika tillverkare har väl lite olika funktion.
Daikin t.ex. stänger ju i princip av fläkten när kompressorn varvar ned och stänger av sig för att det blir tillräckligt varmt inne tack vare kaminen, först när det blir FÖR VARMT kring innedelen så startar fläkten upp igen för att hjälpa till att sprida värmen som lagt sig under taket.
Ju mer "för varmt" det blir desto mer ökar fläkten hastigheten.
Så en viss tanke finns det ju bakom.
Själv skulle jag nog helst ha bara det där med en fast hastighet som jag själv styrda, även när kompressorn stor still.
Inte heller det fanns väl på värmepumparna tidigare, inte alla i alla fall.
De flesta vägrade blåsa om utblåstempen gick under typ 26 grader så man inte skulle uppfatta det som kalldrag.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
skarj
Expert på värmepump
Antal inlägg: 269
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #2 skrivet:
08 januari 2025, 16:57:45 »
Citera
Min gamla Toshiba som jag köpte 2011 just för att kunna samsas med en kamin, blev det den, det sas då att det var den enda pumpen som kunde ligga kvar med fast blås på innedelen trots att det blir varmt inne och ute delen varvar ner och stannar, just så fungerade den, kanon enligt mig. Jag valde att h den riktad så pumpens blås passerade kaminen och "tog med sig" värmen vidare.
Panasonicarna jag har nu har enligt mig (HZ25:or) en helt värdelös kaminfunktion, dvs som jag sett det är det precis 0 skillnad om kaminläget är på eller av, innedelen stannar om utedelen stannar...kass!
Möjligen det är som Rickard skriver, att fläkten kan komma igång (endast inne och ute står stilla) under vissa förutsättningar, men isof har inte de förutsättningarna uppfyllts då jag försökt utverdera funktionen, nu mer (efter ett par månader) skiter jag i det och kör utan kaminläget, eldar då det är riktigt kallt och blundar för att Toshiban var bättre just på detta, däremot levererar Panasonicarna (gick från 1 pump till 2 i samma veva) betydligt mer värme, så det behövs inte eldas så ofta, vilket var målet. Ibland vill man ha högre temp snabbt, då eldas det, ibland vill man ha det extra varmt, då eldas det. skönt med varmt inne (extra varmt) när det är kallt (-20 eller kallare), tycker jag
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9029
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #3 skrivet:
08 januari 2025, 17:35:04 »
Citera
Ingen jättekoll på Panasonic men måste man inte ställa in en fast fläkthastighet för att det ska fungera men det kanske du har.
Temperaturen vid Tempgivaren ska troligen överstiga 1-2 grader inställt börvärde innan fläkten på innerdelen drar igång men det kanske också är uppfyllt och då har jag ingen aning om varför det inte skulle fungera.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Västerhaninge 17
Expert på värmepump
Stad/land: Stockholm (Haninge)
Antal inlägg: 587
Karma +0/-0
Kön:
Västerhaninge 17
«
Svar #4 skrivet:
01 februari 2025, 12:06:25 »
Citera
Har en braskamin på 590 kg + en Daikin med braskamin funktion
Väggen bakom braskaminen befinner sig trappen till ö-våningen , där bor LLVP .
Monterade en värmeförflyttare (fläkt) i nämnda vägg som förser LLVP med varm luft från braskaminen .
Så funktionen blir att kompressorn gå i viloläge men fläkten i innerdelen sprider braskaminvärmen vidare i huset
Loggat
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)
2024: 10436kwh (t.f)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 806
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
hebbe_s
Börje__
Smurfen.
jishi
Pumparn96
vedpannan
lubbis
Heat?
Johnlennonx
tyke
Jokkmokksjokke
elfen
Ssigge
lars
dan3051
Bj0rnen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info