Söker svar på varför vår nya bergvärmepump Daikin Altherma Geo 3 närmast kan beskrivas som sinnessjuk.
Installatören kunde inte förklara tokigheterna då hen "har ingen aning vad det kan vara" och när denne senare får se videobevis på galenskapen så möts vi av upplevelsen av att bli ignorerad i vår kyliga tillvaro.
Kontaktar i desperation Daikin support som tycks ha bråda tider då svaren ännu lyser med sin frånvaro.
Så slog det mig att här i detta forum finns kunskaper som kan förklara det mesta!
Kanske någon vet varför vår Daikin Atherma Geo 3 är galen.
Kortfattat består galenskapen i att den, i höst 2024, installerade bergvärmepumpen sedan start hoppar friskt i värden på ett sätt som leder till att det är för mig tveksamt om pumpen ens begriper vad den gör.
Bergvärmepannan använder enbart utegivare.
Det man som novis kan se med blotta ögat är att inom några få minuter hoppar värden upp och ner för:
Utomhustemperaturen =exempelvis +1 grad till +7 grader inom ett par minuter.
Radiatorvärdet = exempelvis +37 grader till +43 grader inom ett par minuter.
Har en anliggningstermometer kopplad på utgående radiatorvärme och denna visar helt annat värde än det värde bergvärmepumpen säger att den skickar ut på radiatorerna. Exempel säger bergvärmepumpen +43 grader samtidigt som anliggningstermometern säger +36 grader.
Därtill tycks radiatorerna förbli rätt svala och mäter man i ett sovrum med en anliggningstermometer på inkommande radiatorrör så visar den på exempelvis +24 grader när bergvärmepannan säger att den skickar ut +40 grader.
Problemet vi ser är att vi inte tycks ha en stabil pump utan en sinnessjuk och labil maskin som ger oss en besynnelig innomhusmiljö där vi kan vakna upp med +15 grader inomhus trots att natten varit så kall att vi har frost på bilrutan.
Vad tror ni? Vad kan det vara som leder till alla värdehopp? Känns som att vi fått ett måndagsexemplar.
Tusen tack för era tankar!
19 december 2024, Uppdatering för nyfiken

Har med stor tacksamhet läst och tagit till mig alla era goa tankar och fina råd.
Kontaktade åter installatören som angav att de läst och sett vår senaste felanmälan i början av månaden men inte valt att återkomma till oss som kund då de inte ser att det ska vara någon brådska med ärendet.
Frågade hur de kan resonera så när vi direkt felanmält i snar anslutning till installationen som skedde i höstas.
Som kund vill vi att installatören kommer hem till oss och undersöker konstigheterna i bergvärmepannan samt åtgärdar fel/brist som leder till kallt inomhusklimat.
Som svar kom ett slingrande och direkta mothugg för att sedemera avslutas med att Daikins installationsfirma lovade att återkomma i de närmaste när vi tydligt framförde att bergvärmepumpen alternativt installationen av bergvärmepumpen är i detta läge att betrakta som en reklamation av vara eller tjänst då vi ej fått vad vi köpt.
Firmar har i nuläget inte återkommit...
Daikinsupporten har ännu inte hört av sig på felanmälan.
Slutsatsen i detta är att Daikin representanter är mycket snabba med att svara på frågor och utlova trygghet i framtida support när man som kund står i valet att investera i en ny bergvärmepump. Men när man övertalats och redan köpt och installerat rekommenderad bergvärmepump så är Daikin mycket svåra att nå. Att något inte är som det ska med "den bästa" bergvärmepumpen tycks inte bekymmra Daikin trots att kunden fått en obehagligt kylig inomhusmiljö.