0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
får man fråga vad i konceptet de du frågat har tvivel på.
Finns fläktkonvektorer för montering på vind med stos-anslutningar, det är så jag har det, just av estetiska skäl, dvs en frånluftsventil och en tilluftsventil per sovrum. Men du får räkna på luftflöde och förmodad temperatur på kylbatteriet, så får du konkreta siffror på kyleffekten. På natten behövs inte mycket kyleffekt för att hålla det svalt, det är på dagen som det krävs för att motverka uppvärmningen. Det hänger dock med till natten om väggar, tak och golv blivit uppvärmda under dagen. Kan du märklägga eller åtminstone skydda från solinstrålning under dagen så har du mycket vunnet på det också.
Ja jag har svängt lite och är nu inne på att separera FTX-anläggningen och kyl-anläggningen. Blir nog enklast/bäst. Kan man använda samma frånluftskanal med en T-koppling till kylan resp. FTX så blir det tre hål isf fyra… Vi har redan markiser som hindrar solinstrålningen.Jag får försöka få någon att räkna på vad jag behöver för att få tillräcklig kyleffekt. Vad har du för fläktkonvektor på vinden? En till varje rum eller samma till alla?