Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Foma/Anslut/EC/Pioneer/Invest "6kW"
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Jula Anslut Luft/vatten dålig utgående värme.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Jula Anslut Luft/vatten dålig utgående värme. (läst 951 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jippen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Jippen
«
skrivet:
09 december 2024, 13:46:08 »
Citera
Hej på er!
Jag har ju en Jula / Anslut , luft/vatten värme pump.
Jag har aldrig fått denna att fungera ordentligt , men jag tänkte att jag skulle ta ett omtag nu.
Den inköptes 2019 , installerades december 2019 .
Den senaste tiden har jag fått dålig värme på elementen , efter lite felsökning insåg jag att el patronen var trasig, så jag har beställt en ny , ska monteras i helgen.
Dock så misstänker jag att elpatronen har gått väldigt hårt (åtminstone om man kikar på elräkningarna), för jag får dessvärre inte ut speciellt mycket värme på rören. Det har varit en hel del problem , jag har bytt kretskortet på utedelen , bytt 3-vägsventilen på innerdelen då "kulan" inne i ventilen hade lossnat så den låg och blockade utloppet. Hursomhelst , när jag nu ställer upp den på max värme (dvs) 52 grader så kommer den på mätaren aldrig upp högre än 22-23 grader , oavsett om jag stänger alla element i huset och bara öppnar ett. detta vid 2-3 plusgrader utomhus, blir det 8-10 plusgrader ute så kan elementen bli lite ljumna. Jag har luftat och luftat , det är tryck i tryckkärlet . Jag har satt en manuell rörmätare på Hetgasröret från utedelen och den håller ca 40-45 grader , returen är ganska sval så det känns samtidigt som den gör av med värmen .
Vad tror ni ? var ska man börja som hobbyamatör
Tack på förhand!
Loggat
Larsmaja
Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
Expert på värmepump
Stad/land: Lund Södra Sandby
Antal inlägg: 580
Karma +0/-0
Kön:
IVT490
Larsmaja
SV: Jula Anslut Luft/vatten dålig utgående värme.
«
Svar #1 skrivet:
10 december 2024, 17:58:58 »
Citera
Här kanske kan vara ett tipps! Av larsmaja.
Köpte den för 1000:- då den dömts ut, troligtvis kompressorhaveri sa säljaren. Men felorsaken var anslutningarna för gasledningarna till innerdelen som orsakat gasläckage.
Läs denna tråd. Ett tipps, är det fuktigt och kallt ute då den jobbar för fullt så bildas det kondens/is på ute delens kondensorns större del.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69798.msg734264#msg734264
Har nu gått i fem år utan problem.
Här kommer en annan bild.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71621.msg748405#msg748405
«
Senast ändrad: 16 december 2024, 14:58:26 av Larsmaja
»
Loggat
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.
Jippen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jippen
«
Svar #2 skrivet:
11 december 2024, 10:02:44 »
Citera
Tack Larsmaja!
Jag har inte kollat läckage på gasledningen , men när du säger det så skulle det ju kunna vara för låg gasmängd , den har ju aldrig gett nån vidare bra värme utan det har ju antagligen varit elpatronen som har tickat in , den har gått så hårt så den har gått sönder troligen (gissning) Jag har inte själv bott i huset då jag har jobbat utomlands , men ska flytta in nu efter jul så då ska jag grotta lite mer i det . Dock så avfrostar den mycket och ofta , det blir en rejäl isbildning under som jag måste ta bort ofta . körde på fullt igår kväll och jag såg att det frostar igen rejält på kondensorn på utedelen, så det kanske kan vara läckage / för dåligt med gas som orsakar problemet. Jag vet ju inte heller hur länge den stått innan jag köpte den på Jula + att den stod ett tag hos mig innan installation. Jag tänkte att det borde vara ok när hetgasen ligger mellan 40-45 grader. Det får bli att kontakta en kyltekniker och se om dom har tid att mäta upp det. Återkommer
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2657
Karma +5/-1
torbjorn_forsman
«
Svar #3 skrivet:
11 december 2024, 12:48:19 »
Citera
Det är inte kondensorn utan förångaren som blir kall och frostar igen. Och det gör den under alla förhållanden då väderförhållandena är lämpliga för att det ska frosta på (dvs så hög luftfuktighet att uteluftens daggpunkt ligger över förångarens yttemperatur). Vad som är intressant är dock att bedöma om den frostar på jämnt eller om den blir "randig", dvs två eller tre frostfria områden och några igenfrostade band. Det kan vara normalt under vissa förhållanden, men om man iakttar förångaren ofta under en veckas tid och aldrig ser den jämnt påfrusen, är det stor sannolikhet att det är kylmediebrist.
Ett annat sätt att bedöma om den går med rätt fyllning är att passa på någon gång då utetempen är ca +6
, låta vp gå för fullt (alltså med ett börvärde på vattentemp åtminstone 10
över ärvärdet) och då mäta ström- eller effektförbrukning från elnätet. I detta läge ska förbrukningen stämma någotsånär med vad som står på typskylten.
Åtminstone äldre Anslut/Amitime/Foma -värmepumpar var ovanligt känsliga för rätt kylmediefyllning, se den stora Energicentra-tråden. Tror att det var någon COP-nörd som t o m anpassade fyllningen i sin värmepump efter utetemperaturen för att få den att gå optimalt.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Jippen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jippen
«
Svar #4 skrivet:
12 december 2024, 14:33:13 »
Citera
Tack Torbjörn , jag ska kika lite på det i helgen , jag var ju duktig och byggde ett ventilerat rum med tak till utedelen , men det får bli helgjobbet.
Ja det låter ju otroligt om dom är så känsliga , och det låter ju ändå mer galet att anpassa gasnivån efter utetemperatur..... men men
Stort tack så länge iaf!
Loggat
Jippen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jippen
«
Svar #5 skrivet:
16 december 2024, 10:42:15 »
Citera
Hej , jag har inte hunnit så mycket i helgen men börjat riva i det lite.
Jag har dock konstaterat att det frostar på jämt över hela förångaren.
Jag har börjat titta lite på innerdelen och jag misstänker att värmeväxlaren är igensatt.
Eftersom den har gått på elpatron hårt innan till värmen , och den nu har gått sönder så testade jag att köra på hårt med pumpen på bara varmvatten . Jag stängde av elpatronen och körde "slut" på det varmvatten som fanns och lät den jobba upp sig. Det sitter ju 2 elpatroner i ) en för värme och en för varmvatten.
Efter att pumpen jobbat hårt ett dygn (3 streck på kompressor) så kommer varmvattnet upp i max 22 grader.
Jag rev också bort isoleringen runt värmeväxlaren för att känna på rören , dom är kalla . Hetgasen in i värmeväxlaren kom upp i ca 45 grader.
Jag misstänker att det har varit såhär hela tiden , och att det är elpatronerna som har gjort det stora jobbet.
Nästa fråga är ju då , går det att ta isär värmeväxlaren ? gogglade lite snabbt och såg att en del kör en syrarengöring. Nästa fråga är ju då vad det är som sätter igen sig ? jag borde väl inte ha nån cirkulation på vattnet om det är igensatt ? Många frågor nu från en amatör
Tack på förhand
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2657
Karma +5/-1
torbjorn_forsman
«
Svar #6 skrivet:
16 december 2024, 20:43:02 »
Citera
Är vattenkvaliteten hos dig sådan att det är stor risk för pannsten eller andra avlagringar? T ex om vattnet är mycket hårt. Syns det något om man försöker kika in genom vattenanslutningarna, ev med en inspektionskamera (endoskop)?
Tror inte det går att ta isär den där värmeväxlaren, utan man får rigga upp så den pumpar runt någon lämplig syrablandning mot en hink eller balja, tills man känner sig nöjd med resultatet. Har inte gjort någon sådan operation på nån värmepump, men däremot på en gammal hetvattentvätt som det kom ut stora mängder upplöst smuts ur, det såg ut som rostvälling/lervälling i baljan när det var klart.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Jippen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jippen
«
Svar #7 skrivet:
17 december 2024, 10:34:03 »
Citera
Hej , ja vattnet är väldigt hårt i mitt område, dock så har jag ju tappat systemet ganska många gånger och vattnet har sett relativt fint ut , men element och rör är gamla så det är väl inte otroligt att det är igensatt.
Jag hade tänkt att lägga fredagen på att plocka isär värmeväxlaren , men som du skriver så verkar den inte att gå att ta isär. men jag ska försöka ge mig på en rengöring och pumpa motsols, så får vi se om det hjälper, jag tror ff att problemet ligger där. Det som bekymrar mig är att det har varit dålig effekt från start och det enda jag kan tänka mig då är att det var "skit" i systemet redan vid installation. Men vi får se om jag lyckas, jag har försökt googla och hitta hur en sån där värmeväxlare är uppbyggd men har inte hittat några bra bilder.
återkommer och tack så länge
Loggat
Jippen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jippen
«
Svar #8 skrivet:
25 december 2024, 15:45:59 »
Citera
Hej !
Då har jag kört igenom 2 syrablandingar * ca 3 immar . Det visade sig att värmeväxlaren var rejält igensatt. Så första omgången kom det mycket skit , andra omgången såg det bättre ut.
Så nu funkar den rätt bra
Jag passade på att byta ut det tunna röret från cirkulationspumpen till värmeväxlaren till kopparrör och jag satte även en kulventil med filter , så slipper åtminstone skiten gå rakt in i värmeväxlaren . Ny elpatron monterad med så just nu har det rullat på bra sedan i lördags
God fortsättning och tack alla för hjälpen!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Foma/Anslut/EC/Pioneer/Invest "6kW"
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 832
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Josth
mindis
tyke
phera
berkan
rocas
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info