0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min e9:a är betald efter ca 2,5 år om den får ha hälsan./Klasse
Jag har grunnat en hel del på skillnaden i besparing mellan bergvärme och luftvärme.<>Hur i hela friden skulle jag kunna räkna hem den investeringen?
Vad de flesta inte tänker på är att borrhålet som är en ganska stor del av kostnaden borde "hålla" betydligt mycke längre än pumpen.När det är dags för en ny pump så blir ju kostnaden bara en bråkdel av förstagångsinstallationen.
En bergvärmepump kostar ca 43000kr och kostnaden för övrigt jox som slangar och borrning skall räknas på din livstid typ!Men det är ju inte så man i första hand vill räkna!
Hej!Jag har grunnat en hel del på skillnaden i besparing mellan bergvärme och luftvärme.Att besparingen med bergvärme i större fastigheter är större, är ju självklart.Men, hur mycket större?Den skillnad som finns måste ju onekligen räknas hem i den enormt mycket större invéstering som är.För min del handlar det om ca 200 000:- för bergvärme och 38000:- för 2 luftvärmepumpar med en täckning till ungefär -20 grader.Normalförbrukning:Total uppvärmingskostnad för min del ca 24000kwh med stödeldning i kamin ca 12 kbm ved.I nedanstående exempel räknar jag på 1 kr/kwhOm jag räknar med att få en elkostnad/uppvärmningskostnad med bergvärme på 0 kronor, tar det nästan 7 år att räkna hem investeringen (mellanskillnaden mot LL-värmepumparna) om jag räknar på att jag har en förbrukning på 24000 kwh även efter inst av luftvärmepumparna.Räknar jag på att jag sparar 40%/år med luftvärmepumparna så blir avskrivningstiden för bergvärmen nästan 14 år...........Då är det väl dags att byta ut värmepumpen .....och då blir avskrivningstiden..............Min fråga är:Hur i hela friden skulle jag kunna räkna hem den investeringen?