0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frost ska det inte bli uppe på värmepumpen men lite kan det bli på tilluftsfiltret eftersom det är utomhusluften som kommer in där.Har du provat att starta om värmepumpen?
Din frånluftsfläkt verkar inte funka var min första tanke när jag läste detta. Kan det stämma? Testa om A4-papper fastnar i badrummets eller kökets luftventil.Vad har du för inställningar i meny 4.9.2? Detta är angående att tillsatsen inte hoppade in.
Om du tar ut höger filterlucka, blåser det ut eller suger det där i hålet? Det är något som inte stämmer riktigt. Felkopplade kanaler eller liknande funderingar.De inställningarna du har nu gör att den går in i sommarläge (ingen värme till hus) om det är över 40 grader ute i över 3 timmar. Hävs om 3 timmar om de är under 40 grader.Tillsats är elpatronen. Den tillåts över bara under 30 grader utomhustemperatur i över 3 timmar. Hävs om 3 timmar över 30 grader ute.Så elpatronen borde varit tillgänglig utan problem.Borde varit vattenrelaterade problem du haft med värmen.3h påverkar inte hur rapp den är på korrigera framledningstemperaturen. Fel värmekurva och förskjutning så kan det upplevas som att regleringen är seg.Golvvärme i betong är ganska segt oavsett. (Men du hade ingen golvvärme alls? - Vissa hus har blandat.)Andra lösningar är ganska snabba.En klassiker på F470 är att trimventilen för tilluftsbatteriet inte ställts in, det gör att det blir dålig fart på vattnet ut till övriga värmesystemet.---Det är lite udda tokigheter med din pump. En kul gåta för oss oberörda. Frost på luckan är inget som kan hända i normala fall, detta behöver hittas orsaken till. Normalt sett är det alltid jättenära rumstemperatur. Vänster filter kan vara lite kallare eftersom den kommer direkt från uteluft, genom filtret, sen till värmebatteri och sen till husets tilluftsdon med uppvärmd luft.Ingen isolering av kanalsystem på vinden skulle kunna ge detta under kallvinter på höger sida. En fläkt som stannar ibland skulle kunna vara en teori.Edit: Vänstra filtret stod det ju.. Inget konstigt!Låg frånluftstemperatur får man i vanliga fall om innetemperaturen är under 18 ungefär. Sen exakt var gräsen går beror på hur dåligt isoleradade ventilationskanalerna är. Denna värmepump klarar inte sparsam rumstemperatur. 16-17 grader in i pumpen så löser den ut på för kall frånluft. Om ni hade 20 inne och den löste ut, då behöver någon isolera bättre, om det inte är givarfel. Titta på frånluftstemperatur i 3.1, någon av flikarna.Trög elpatron brukar de inte ha, den har viss fördröjning för att inte gå in i onödan. Har den inte gått in på timmar och inte är effektbegränsad så är något tok.Kolla så inte tillsats är blockerad med schema. Finns totalt 3(?) scheman utspridda i pumpen. Värme, varmvatten och tillsats om jag inte minns helt fel.Normal värmekurva skulle jag tro är mer 8 (0) för er. Mer gas vid kallt väder. Vid mildare väder, ungefär samma.
Tusen tack för att du tog dig tid att svara! Ska undersöka angående fläktarna, men tror de är okej MEN har ingen ingång till kattvinden och skulle absolut inte bli förvånad om de som byggt huset för 30 år sen struntat i att isolera rören, då det fuskats med exakt allt annat hela huset igenom. Men känns som en sista lösning att öppna väggen i badrummet uppe för att göra en inspektionslucka.Hur skulle du säga att jag ska ställa in i bilden jag skickade?Ska laborera mer med värmekurvan i vinter, men har alltså INTE varit kallt i huset. Den har bara inte kört på elpatronen fullt för att få varmvatten, trots att jag kört lyxläget. Kör den inte elpatronen alls när den går i sommarläge?
så tycker jag faktiskt att en frånluftsvärmepump är rätt kass på att göra varmvatten
Ja och så beror det på om man är ett pensionärspar eller en familj med tre tonårsdöttrar. Jag tror att den bästa planen är att fundera på hur många minuter man har tänkt duscha, och sen antingen se till att man har den kapaciteten eller också minska antalet duschminuter. En 470, som trådskaparen har, räcker till 22 minuter enligt Nibe. Med en Nibe Compact 300 elektrisk varmvattenberedare i serie lär du kunna lägga på över en timme till det. Jag är ingen expert på Comfortzone, men en CE50 verkar räcka till 30 minuter fördelat över en timme om jag fattar rätt. Jag är lite skeptisk till att ha varmvattenknappen som plan, utom om man har tillfälliga behov.