0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man vill slippa problem med att diesel åldras, så är HVO betydligt bättre än fossil s k blankdiesel. Se bara till att förvara bränslet utan kontakt med olämpliga metaller och att det lagras svalt, torrt och i jämn temperatur. Se alltså till att det sitter ett torkfilter på tankventilationen och att det inte finns någon skvätt vatten kvar i botten av tanken innan den fylls.För övrigt är det väl fel att tala om "fossilbilar", alla förbränningsmotordrivna bilar går ju att köra på icke-fossila bränslen, om än inget fullständigt icke-fossilt bränsle som rakt av kan ersätta bensin finns storskaligt tillgängligt på marknaden just nu.
Ja, HVO kan användas i alla dieselmotorer, värmare, oljepannor mm som skulle fungera på vanlig mackdiesel. Däremot kanske den inte utan vidare kan ersätta tjockolja till fartygsdieslar mm.En stor teknisk fördel med HVO är att den sotar mindre än vanlig diesel, så motoroljan håller sig renare och på motorer med partikelfilter kan man spara en del bränsle i och med att det tar längre tid för filtret att sota igen, så att motorstyrsystemet inte behöver starta en bränsleslukande urbränning (regenerering) lika ofta som när man kör på vanlig diesel.
Nu har vi nog aldrig haft 15 minus i 3 veckor här, i alla fall är det inte ofta.Det är enkelt att skriva att man skulle tappa ur alla vattensystem men det skulle man nog göra i sista stund för man vet ju inte om elen kommer tillbaka om ett par timmar. Tror det är dumt att börja tömma systemet efter 2 timmar. Jag var mycket bättre rustad för ca 5-6 år sedan, vid den tiden Ryssland beställde ett stort antal tapperhetsmedaljer och begravningsflaggor. Då hade vi mat så vi med lätthet hade klarat oss 1 månad, kanske 2, och över tusen stearinljus, nu har vi nog bara mat för runt 2- 3 veckor och några hundra stearinljus.Efter något dygn eller 2 skulle jag sätta upp dörrarna till köket där är vår braskamin som vi kan laga mat på, Skulle ev kasta ut köksbordet och ställa in dubbelsängen i köket. Har nog ved och pellets så vi klarar oss 3 månader om bara köket ska hållas varmt. Vi har även ett par fotogenkaminer med bränsle, stormlyktor och vanliga fotogenlyktor. Ett par gasolkök och fyllda p11or, spritkök osv.. Har även fram tills alldeles nyligen haft ganska många vattendunkar som jag roterat vattnet på var 6:e månad, har även 300 liter i varmvattenberedaren som jag kan dricka efter det att jag kokat det först, men jag skulle tro att vid -15 så finns det snö att smälta också.80 liter diesel som jag roterat på med jämna mellanrum. Vevradio, tändstål, tändstickor, tält och ett gäng sovsäckar. Vill vi så kan vi slå upp ett tält i vardagsrummet och värma huset till ca 10 och ändå kunna sova hyfsat varmt och bra.Har säkert glömt något. Kom på motorsåg och husbil givetvis, men har säkert glömt något i alla fall.
Snyggt! Men vart lite orolig att du inte nämner toapapperet… Har för egen del naturligtvis gjort vissa förberedelser vad det gäller mat osv… Till o med någon bal med toapapper finns med i beredskapen Dagen till ära skall vi idag ha en fotogenkväll i byn Blir grillad korv o putsande på lyktor… Skämt åsido förra året började jag o grannen renovera stormlycktor blåslampor osv… Mest för att det var intressant o få gamla ting o leva upp igen! Har jag tur så kan det bli någon pilsner oxå
Något bättre förslag!