0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Menar du 60 kWh totalt på elmätaren? Hur många personer bor i huset? Hur stort är huset?
10,5 kW Har räknat med 3° egenvärme d.v.s. värmebehov från utetemperatur +17°.
Nu vet jag inte hur stor yta ditt innertak är, samt vilket material du har i innertaket typ trä och gips som också isolerar.Räknat på enbart spån och cellulosaisoleringen, så går du från 1,1 W/m²K till 0,42 W/m²K d.v.s. du går från 4,6 kW till 1,7 kW om ditt innertak är 100 m² räknat på 42° OBS! Räknat utan hänsyn till innertakets isolerande effekt.
Så huset kommer alltså dra 1,45kwh mindre i timmen av tilläggsisoleringen?
Varför frågar du? Litar du inte på att min beräkning stämmer?
Jag tror jälldorf bara ville bekräfta att han/hon förstått rätt.
kWh/h => kW... men konceptuellt kanske mer lättbegripligt för vissa, om man tänker bilanalogin, kWh per timme : km per timme... men jag får kli i ansiktet av formuleringen
Jag tror jälldorf bara ville bekräfta att han/hon förstått rätt.Jälldorf:1.45 kW mindre effekt för övrigt.kWh/h => kW... men konceptuellt kanske mer lättbegripligt för vissa, om man tänker bilanalogin, kWh per timme : km per timme... men jag får kli i ansiktet av formuleringen
Okej, hoppas du har rätt. Tittar jag i dina produktblad så ser jag presentationer som gör mig fundersam. Samma vågräta linjära effektkurva från ±0° ner till -15°, och "traditionell värmepumpsteknik" har en linjär nedåtgående kurva. Kan du förklara skillnaden?