0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
du har en rumstemp på 23.2 men en frånluft på bara 20,9 du tappar 2 grader, läcka på frånluftrör eller dåligt isolerat?Problemet som uppstår är att du vid höga hetgaser koksar oljan, som sätter igen värmeväxlaren som gör att det blir ännu högre hetgaser och man förpestar hela systemet med koksad dålig olja. Får du förångningsbegränsning också?
Har du inte förångningsbegränsning, så har du nog inga bekymmer med expansionsventilen, det är det som brukar vara första upptäckten, att den inte orkar göra värme, utan kör mycket med el. Nä växlaren går ej att se om den är igensatt, genom att byta ventil, och nej det sker inte över en natt att den sätts igen, det tar tid.
Den bryter på bt12 65 grader (kondensor ut) eller 58 grader på bt3 kondensor in
Jag kollade på mina värden när den tillverkat varmvatten idag och har liknande värden som dig. Hetgas runt 95gr vid 65hz. Larmar den för hög hetgas när den gör varmvatten vid 90hz? Jag har ju kollat hetgasen när den varit som högst 108gr vid varmvatten produktion, se bilder
När den gör varmvatten (ekonomi och normal) ska den göra det i 35hz, kör du lyx, så skall den köra i 80 hz.Ibland önskar jag att jag hade en 750 hemma, som jag kunde tweaka och leka med för att hitta svagheter och försöka fixa det.
Jag förstår inte vad felet är… den larmar ju inte för något utan sänker hz när hetgasen närmar sig 110gr?Jag har hög effekt i kryssat på min och den gör vv i 65hz i vanliga fall men har gjort i 90hz när de var kallt.
Styrningen i dessa maskiner är under all kritik, fan spinn upp hastigheten på värmebärarpumpen någon minut, så går hetgasen ner!