Hej
Första vintern i kedjehuset som jag flyttade in i mitten av sommaren, men då var det varmt och gott

. ca 110kvm inkl garage (80kvm boyta och ca 30kvm garage/tvättstuga/förråd/kontor(gästrum)) från 50-talet i västra götaland.
Uppvärmning är ett vattenburet radiatorsystem med en elpanna samt stödvärme från en llvp (IVT 12 FR-N) från 2007. frånluftsventilation.
Ultimat hade varit en luftvatten men tyvärr finns det inte i budgeten (ca 120.000 kr inkl installation har jag förstått). Man kan få bidrag med upp till 30.000 från boverket så totalt blir det ca 90.000kr för mig. Kan det stämma?
Jag har använt LLVP som enda uppvärming hitintills men nu när det börjar bli minusgrader märker jag att den inte orkar med. ca -5 ute och blir runt 17-18 gr i bodelen och 14gr i garagedelen. Jag stängde dörren mot garage vilket gjorde att den höll 19-20gr i bodelen, men då blev garage-delen ganska kall, runt 10gr.
Tidigare dagar förbrukar jag ca 20-25kwh/dag (hushållsel+LLVP)
Har kört test ett par dagar nu med LLVP på som vanligt och drog igång elpannan. Stängde av radiatorerna i bodelen och hade dem på i garagedelen. Drog ner värmekurvan rejält.
Bra värme nu med runt 19-20gr i bodelen och ca 16 i garagedelen dock är förbrukningen på ca 60-70kwh/dag. Verkar inte så hållbart mao

Generellt dåligt isolerat. kutterspån ca 10-15 cm och 5-10 cm stenull på vind. nog inte tilläggsisolerat utan standard från 50-talet även så väggar. Oisolerad platta på mark (kommer EU polisen och tar mig?).
Funderade på några åtgärder enligt nedan, men har lite svårt att bestämma mig. Kanske ni har några tips?
1
Komplettera med en Panasonic CS-CZ25ZKE i garagedelen och stänga av elpannan. kostar f.n 11.500kr+5000 (installation).
Då borde jag kunna hålla en någorlunda temperatur i garagedelen utan elpanna. baserat på elanvändningen borde den betala sig inom 5 år.
Tyvärr har jag lite plats för utedelar, har jag två för dom monteras ovan/under varandra alternativt får jag ha den andra under vardagsrumsfönstret.
2.
Köpa Mitsubishi Electric MXZ 2 Duo Hero. pris drygt 28.000+8000kr (installation).
Då nuvarande luftvärmepump är 17 år gammal är det väl bara en fråga på när den går sönder, så kan gå händelsena i förväg och byta ut den.
3.
en Panasonic CS-CZ25ZKE samt en ny Mitsubishi Hero LN35. totalt ca 40.000kr (11.500kr+5000 samt 17.000+5000). Har läst på och det verkar vara bättre med två pumpar istället för en split, är det värt merkostnaden jämfört med val 2? har även här "problem" två utedelar.
4. luft/vatten 90.000?
Försökt googla efter installatörer in närområdet men verkar inte ha för Panasonic/Mitsubishi så priser/installation är från bygghemma/polarpumpen.
är det viktigt med "lokal servicepartner"?
MVH